تبلیغات
*** Display Pagerank
*** پلاك 7 - مطالب شهریور 1391
پلاك 7
به مدیریت كوچیك هنرمندان: حسین حقیقی
حامی هنرمندان بازیگری - کارگردانی - نویسندگی - تدوین - عکاسی - تصویر برداری - گریم - گویندگی : زیر نظر اساتید مجرب تئاتر یعنی...  زندگی
درباره وبلاگ


( بازیگر، ترانه سرا )

مدیر وبلاگ : حسین حقیقی
نویسندگان
نظرسنجی
تئاتر یا سینما؟



گفته های دختری ۲۱ ساله که در فیلم موهن نقش داشت



برگرفته از خبرگزاری ایسنا: در اولین مصاحبه ای که با او انجام شد بسیار وحشت زده بود او گفت: توسط مدیر ۵۵ ساله اش فریب خورده است!

این بازیگر جوان ۲۱ ساله اضافه می کند: من کاتولیک هستم و مدت چند روز است که قرص خواب استفاده می کنم، همه اش گریه می کنم مردم بخاطر این فیلم افتضاحی که بازی کرده ام از من متنفر هستند.

 عکس   عکس: دختری 21 ساله که در فیلم موهن نقش داشت!

فیلم مذکور از سوی تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا، منتشر شده که اعلام کرده‌ است انتشار این فیلم به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر صورت گرفته است.

در این فیلم دوساعته، شخصیت ارزشمند پیامبر اکرم (ص) به طنز گرفته شده و این چهره پاک، فردی ترسیم شده‌ است که گناهان بسیاری مرتکب می‌شود.

 عکس   عکس: دختری 21 ساله که در فیلم موهن نقش داشت!

«سَم باسیل»، نویسنده و کارگردان این فیلم، که «برائت از مسلمانان» نام دارد یک یهودی آمریکایی اهل کالیفرنیا و شاغل در بخش مستغلات است، اما پخش و توزیع فیلم را تری جونز برعهده دارد.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :
سه شنبه 28 شهریور 1391
بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر گیلان امروز در سالن وارش مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا با معرفی افراد برگزیده هیئت داوران به کار خود پایان رسید.

کارگردانی:
جایزه اول : رضا فتوت خواه - "کولاژ"
جایزه دوم : نگار نادری - "عاشق شدن به وقت تردید
"
جایزه سوم : محمد پورجعفری - "کمی سیب،کمی فرشته"

نمایشنامه نویسی:
جایزه اول : ناتاشامحرم زاده-"کولاژ"
جایزه دوم : فرهاد پاک سرشت-"کمی سیب،کمی فرشته"
جایزه سوم : نگار نادری-"عاشق شدن به وقت تردید"

بازیگری مرد:
جایزه اول: وحید محبوب بشری - "کولاژ"
جایزه دوم: رضا فتوت خواه - "کولاژ"
جایزه سوم: مهدی مخبری - "کمی سیب ، کمی فرشته"
اهدای لوح تقدیر به حاج علی حاج عسگری-"کمی سیب،کمی فرشته" و عبدلله بهادری-"تشنه"

بازیگری زن:
جایزه اول: حدیث نیکرو - "کمی سیب،کمی فرشته"
جایزه دوم: راحله رحیمی - "کولاژ"
جایزه سوم مشترک: زینب شعبانی"کولاژ" - الهه فرخی"مرگ در پاییز"
اهدای لوح تقدیر: مائده عمرانی-"تشنه" - مرسده جهانی-"مرگ درپاییز"

طراحی صحنه: یاسر میر حمیدی - "کولاژ"
لوح تقدیر:فرشاد میتنجی -"در نظر بازی ما بی خبران حیرانند"
طراحی لباس: اعظم میرزا زمی - "درنظر بازی ما بی خبران حیرانند"

هیئت داوران به اتفاق آرا نمایش "کولاژ" به نویسنده گی: ناتاشا محرم زاده و کارگردانی : رضا فتوت خواه را برای اجرا در جشنواره منطقه ای انتخاب نمودند.

داوران جشنواره:بهزاد فراهانی، اتابک نادری ، توحید معصومی
منتقد: رضا آشفته




نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :
سه شنبه 28 شهریور 1391

باران کوثری و پیمان معادی پشت درهای بسته تالار حافظ / اجرای نمایش «خشکسالی و دروغ» در شیراز لغو شد



اجرای نمایش «خشکسالی و دروغ» به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی در شیراز لغو شد.

به گزارش خبرآنلاین، این نمایش که پیش از این دو بار در تهران اجرا شده و لوح فشرده آن نیز به شبکه نمایش خانگی راه یافته است، قرار بود از 23 تا 28 شهریور در تالار حافظ شیراز روی صحنه برود که چنین نشد.


عصر پنج شنبه 23 شهریور، در حالی که تماشاگران این نمایش با بلیت‌های در دست به تالار حافظ مراجعه کردند، با در بسته‌ای روبرو شدند که روی آن کاغذی چسبانده شده بود که خبر از لغو اجرای «خشکسالی و دروغ» به دلیل نیامدن بازیگرانش از تهران می‌داد.


این اعلامیه در حالی روی شیشه چسبانده شده بود که بازیگران نمایش «خشکسالی و دروغ» ساعتی پیش از شروع اجرا، مقابل در ورودی تالار حافظ حاضر شده بودند.


 

پیمان معادی، آیدا کیخایی، علی سرابی و باران کوثری پشت در بسته تالار حافظ شیراز

 

در همین ارتباط محمد یعقوبی با اشاره به اینکه مجوز کتبی اجرای این نمایش از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده بود، در گفتگو با خبرآنلاین گفت: «بعد از ظهر پنج شنبه بعد از ساعت‌ها مذاکره و بحث و با وجود پا در میانی فرمانداری شیراز، مسوولان ارشاد استان فارس بدون آنکه مجوز قبلی خود را به صورت کتبی لغو کنند، به ما اعلام کردند که نمی‌توانیم روی صحنه برویم.»


کارگردان نمایش «خشکسالی و دروغ» ادامه داد: «اینکه تنها ساعتی پیش از اجرا این اتفاق بیفتد و برخلاف نظر دیگر مسوولان شهر، اداره ارشاد مجوز کتبی خودش را هم نادیده بگیرد و اجرای ما را لغو کند، رخدادی بسیار عجیب است.»


او با تاکید بر اینکه مسوولان ارشاد استان فارس هیچ دلیل صریح و قابل قبولی را برای این تصمیمشان اعلام نکردند، افزود: «اول به ما گفتند مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد مخالف این اجراست که آقای قادر آشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی کشور در تماس تلفنی من این ادعا را رد کرد. بعدش آنان دلیل‌های دیگری را تراشیدند که یکی از دیگری عجیب و پیش پا افتاده‌تر بود.»


این نمایشنامه نویس و کارگردان در ادامه توضیح داد: «مجوز اجرای نمایش در شهرستان‌ها را ادارات ارشاد‌‌ همان محل صادر می‌کنند و ربطی به تهران ندارد. ما هم اجاز کتبی این کار را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گرفته بودیم و دیگر ارگان‌ها و نهادهای مسوول استان نیز آن را تایید کرده بودند.»


یعقوبی با اشاره به اینکه حدس می‌زند تغییرات مدیریتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، باعث رخ دادن این اتفاق نادر شده است، گفت: «مدیر سابق این اداره کل که چند هفته‌ای است عوض شده، در مدت مسوولیت خود، زمینه هنرنمایی گروه‌های موسیقی و نمایشی زیادی را در شیراز فراهم کرده بود که فکر می‌کنم جانشین او نیز بهتر است‌‌ همان رویه را دنبال کند.»


کارگردان نمایش «خشکسالی و دروغ» تاکید کرد: «اجرای این نمایش در شیراز یک تهیه کننده خصوصی داشت که امیدواریم با پیگیری‌ها او و با توجه به نظر مثبت دیگر ارگان‌ها و نهادهای استان فارس، اداره کل ارشاد نیز مجوز کتبی خود را محترم بشمارد و راه را برای اجرای ما هموار سازد.»





نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :

جدول اجرای نمایش‌های بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر گیلان






اجرای نمایش هر شهرستان در همان شهرستان برگزار میگردد. اجرای عاشق شدن به وقت تردید در سیاهکل برگزار میگردد.




نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :
پنجشنبه 23 شهریور 1391
برگزیدگان راه یافته به
بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر گیلان


شش اثر راه یافته به بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر گیلان معرفی شدند.
به گزارش رشت نوشت ، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌گیلان با اعلام این مطلب آرای هیات بازبین بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر گیلان را بدون اولویت به شرح ذیل اعلام نمود :


نام نمایش                                   نویسنده                            کارگردان

-کمی‌سیب کمی‌فرشته             فرهاد پاک سرشت             محمد پورجعفری

-عاشق شدن به وقت تردید            نگار نادری                         نگار نادری

-تشنه                                     ابراهیم رهگذر                    عبدالله بهادری

-در نظربازی ما بی خبران حیرانند   شهرام نویریان                  شهرام نویریان

-کولاژ                                      ناتاشا محرم زاده               رضا فتوت خواه

-مرگ در پاییز                                 اکبر رادی                    علیرضا پارسی


بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر گیلان از ۲۵ تا ۲۸ شهریور ماه  در صومعه سرا برگزار خواهد شد.






نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :
سه شنبه 21 شهریور 1391

ورود کمیسیون فرهنگی مجلس به ماجرای «گشت ارشاد»



مهر نوشت:

علی مطهری؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خبر از برگزاری جلسه‌ای ویژه به منظور بررسی صدور مجوز برای انتشار فیلم «گشت ارشاد» در شبکه نمایش خانگی را داد.


علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام این خبر در توضیج دلایل برگزاری این جلسه گفت: «انتشار فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در شبکه نمایش خانگی و صدور مجوز این حضور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سئوال برانگیز شده است از همین رو در نظر داریم دلایل صدور مجوز برای انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی را در جلسه ویژه‌ای مورد بررسی قرار دهیم.» 


 عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: «نمایش این فیلم در اکران عمومی مورد اعتراض قرار گرفت و دامنه این اعتراض به جایی رسید که اکران عمومی «گشت ارشاد» متوقف شد. حال اینکه بار دیگر شاهد هستیم این فیلم با صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد منتشر شد و دوباره با واکنش گروه‌های مختلف و همچنین مردم جمع آوری شد.» 


 او در ادامه گفت: «از همین رو قرار است عملکرد وزارت ارشاد توسط کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.»


لازم به ذکر است فیلم سینمایی «گشت ارشاد» به همراه پشت صحنه، مرور حاشیه‌ها و نیز صحنه‌های حذف‌شده از فیلم با مجوز وزرات ارشاد و در سکوت خبری روانه شبکه نمایش خانگی شد. 


 «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی در حالی با مجوز وزارت ارشاد روانه شبکه نمایش خانگی شد که این فیلم یکی از دو اثر جنجالی اکران نوروزی سال جاری بود که اکرانشان اعتراضات وحواشی فراوانی را به همراه داشت. اعتراضاتی که سرانجام وزارت ارشاد را ناگزیر کرد این فیلم را همراه با «زندگی خصوصی» از پرده سینما‌ها پایین کشیده شده و از ادامه اکران آن جلوگیری کند. 


 در پی انتشار این فیلم قائم مقام دفتر ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ‌ای از وقوع پاره ‌ای تخلفات در تهیه بسته نهایی فیلم سینمایی «گشت ارشاد» و انتشار و تکثیر آن خبر داد.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :
دوشنبه 20 شهریور 1391

سعید سهیلی: زحمت نکشید، همه نسخه‌های «گشت ارشاد» جمع شد



ایسنا نوشت:

سعید سهیلی کارگردان فیلم «گشت ارشاد» در پی اعلام دبیر ستاد صیانت از محصولات فرهنگی مبنی بر جمع‌آوری نسخه‌های عرضه شده فیلم «گشت ارشاد» گفت: «بهتر است زحمت نکشند، به دلیل آنکه مدیر عامل موسسه‌ی «تصویرگستر پاسارگاد» این زحمت را کشیده است.»
 
وی ادامه داد: «موسسه یک روز فیلم را پخش کرد و از فردای آن روز با تهدیدات پنج روزه فیلم را جمع‌آوری کرد.»
 
سهیلی افزود: «من با پخش کننده به عنوان پخش «گشت ارشاد» قرار داد بستم اما متاسفانه آنها به جمع آوری کار پرداختند و متاسف هستم از اینکه برای پخش قرار داد می‌بندیم اما برای جمع‌آوری کار می‌شود.»
 
وی اضافه کرد: «نسخه کار یک ماه در اختیار شورای بازبینی بوده است و بعد از دادن مجوز هنوز امضا خشک نشده یک دفعه زیر همه چیز زدند و می‌گویند آن را ندیدیم که این کمال بی‌انصافی است و اگر کامل آن را ندیده‌اند، باید خودشان پاسخگو باشند.»
 
سهیلی خاطر نشان کرد: «متاسفانه ما در اکران صدمه دیدیم و در پخش خانگی هم صدمه دیدیم و صدایمان هم به جایی نمی‌رسد.»
 
وی ادامه داد: «متاسفانه یک‌بار برای «گشت ارشاد» را پروانه نمایش دادند و از اکران جمع کردند و خسارتی ندادند و بار دیگر برای نمایش خانگی پروانه دادند و باز آن را جمع کردند و نمی‌دانم خسارت این دو اتفاق را که چه کسی باید به من پردازد.»





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :
دوشنبه 20 شهریور 1391

گشت ارشاد جمع آوری شد



ایسنا نوشت:

دبیر ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: «تا پایان  یکشنبه 19 شهریور کلیه پوسترها و کالاهای «گشت ارشاد» از مراکز توزیع در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود.»
 
جابری انصاری گفت: «پس از بازبینی نسخه منتشر شده از «گشت ارشاد» مشاهده گردید تخلفاتی در تهیه بسته نهایی آن فیلم در ضمایم و محتوای اثر وجود دارد که منجر به تصمیم‌گیری در خصوص جمع‌آوری نسخه‌های توزیع شده در تهران و شهرستان‌ها شد.»
 
وی ادامه داد: «بر اساس اقدامات ستاد، علاوه بر نسخه‌های توزیع شده در تهران که فردا جمع‌آوری می‌شود با همکاری شرکت توزیع کننده این اثر، همه نسخه‌های عرضه شده در شهرستان‌ها نیز در اسرع وقت جمع‌آوری خواهد شد.»
 
جابری انصاری تاکید کرد: «ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی و هنری عزم جدی در مورد جمع‌آوری محصولات غیرمجاز در سطح بازار فرهنگی و حوزه‌های مرتبط با آن دارد بنابراین آثاری که مجوز داده می‌شود، اما بعد تغییراتی در آن مشاهده می‌شود آنها نیز جمع‌آوری خواهد شد.»
 
وی در پایان سخنانش از قوه قضاییه و دستگاه انتظامی برای همکاری با این ستاد قدردانی کرد.
 
در همین خصوص حمیدرضا نوروزی رئیس اتحادیه ویدئو رسانه نیز گفت: «فیلم «گشت ارشاد» پروانه نمایش از معاونت آثار اخذ کرده و عرضه و توزیع آن بر اساس ضوابط وزارت ارشاد انجام شده است، اما خبری شنیدم از این که متأسفانه طرح روی جلد و پشت صحنه آن بدون اخذ مجوز از سازمان سینمایی تولید و عرضه شده که اتحادیه ضمن محکوم نمودن این اتفاق ، علت این موضوع را نوظهور بودن موسسه ناشر می‌داند که امیدواریم بعد از این شاهد چنین اتفاقاتی دیگر نباشیم.»





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :
دوشنبه 20 شهریور 1391

پاسخ سعید سهیلی به علی مطهری درباره فیلم «گشت ارشاد» / مخالفت شما را بر هزاران تعریف آدم‌های مغرض و کم‌سواد ترجیح می‌دهم



در پی انتشار سخنان علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره «گشت ارشاد»، سعید سهیلی کارگردان فیلم یادداشتی در‌این‌باره نوشت و در اختیار خبرآنلاین قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین، سعید سهیلی در یادداشت خود آورده است:
 

«جناب آقای علی مطهری این عزیز گرانمایه، چه موافق فیلم من باشد و چه مخالف. چه در دفاع از فیلم من حرف بزند چه بر علیه من، من او را دوست دارم و افتخار می کنم به او و پدرش. از نظر من مطهری با فرهنگ و سینما غرض‌ورزی ندارد. او آگاه است و آزاده، دلسوز است و شجاع.

من او را همچون پدر شهیدش یکی از پاکترین سیاستمداران صد سال اخیر می‌دانم. من با کتاب‌های شهید مطهری و دکتر شریعتی بزرگ شده‌ام. عکس این دو بزرگوار هیچگاه از دیوار خانه‌ام پایین نیامده است. اگر علی مطهری در مخالفت با من و اثرم حرف بزند این مخالفت را بر هزاران تعریف و تمجید آدم‌های مغرض و کم‌سواد ترجیح می دهم. کاش انسان اگر مخالف و موافق دارد، همه مخالفان و موافقان او همچون علی مطهری با شعور و منصف و شجاع و آزاده باشند. در پایان یک سخن و یک خواهش دارم و اینکه از آقای مطهری و همه منتقدان می‌خواهم چنانچه نقد کلی بر عملکرد وزارت ارشاد دارند، خواهش دارم فیلم من که بر اساس دغدغه و دردهای جامعه امروز ساخته شده، بهانه و مستمسکی برای نقد وزارت فرهنگ و ارشاد نشود. با تشکر.»

به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با مهر، از برگزاری جلسه‌ای ویژه به منظور بررسی صدور مجوز برای انتشار فیلم «گشت ارشاد» در شبکه نمایش خانگی را داد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام این خبر گفت: «نمایش این فیلم در اکران عمومی مورد اعتراض قرار گرفت و دامنه این اعتراض به جایی رسید که اکران عمومی «گشت ارشاد» متوقف شد. حال اینکه بار دیگر شاهد هستیم این فیلم با صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد منتشر شد و دوباره با واکنش گروه‌های مختلف و همچنین مردم جمع‌آوری شد.»





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :
دوشنبه 20 شهریور 1391
اجرای نمایش زیبای کولاژ در رشت







رشت،مجتمع فرهنگی هنری خاتم النبیاء ، سالن وارش


11 تا 15 شهریور


ساعت 19




نویسنده : ناتاشا محرم زاده
کارگردان : رضا فتوت خواه
دستیاران کارگردان:
مرسده پیشه ور
محمد حاجتی

بازیگران :
وحید محبوب بشری
مهدی یوسفی زاده
راحله رحیمی
امیر حامد
زینب شعبانی
رضا فتوت خواه

طراح صحنه : یاسر میر حمیدی

مسئولین صحنه : مصطفی شاهری ، سامی پارسا ،محمد رضا ریحانی، لیلا جمشیدی

آهنگساز : مرتضی یکرنگ

طراح گریم : مهدی صیاد ، فروغ عموزاده

منشی صحنه : سودابه غلامی

طراح پوستر و بروشور : فرهاد قربان‌پور





نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :
دوشنبه 13 شهریور 1391

منتقدان میخکوب این سریال تاریخی شدند




قسمت دوم سریال «پایان رژه» درحالی پخش شد که منتقدان یک‌صدا به تحسین آن پرداختند.


به گزارش خبرآنلاین، قسمت دوم «پایان رژه» بااینکه یک ‌سوم کمتر از قسمت اول بیننده داشت، اما سیل تحسین منتقدان از مجموعه همچنان ادامه دارد.
 
این سریال کوتاه پنج قسمتی را سوزانا وایت براساس فیلمنامه تام استوپارد (اقتباسی از رمان چهار جلدی فورد مدوکس فورد) ساخته است. در این مینی‌سریال بندیکت کامبربچ، ربه‌کا هال و روپرت اورت نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. هر قسمت سریال یک ساعت زمان دارد.


 
منتقدان بسیار از این سریال تحسین کرده‌اند و پخش قسمت اول آن در جمعه گذشته با استقبال گسترده مخاطبان همراه بود، اما پخش قسمت دوم مجموعه با ریزش مخاطب روبرو شد. منتقدان گاردین، تلگراف و نیواستیتمنت به شدت از سریال دفاع کرده‌اند.


 
این سریال که آن را «دانتن اَبی برای مخاطبان هوشمند» توصیف کرده‌اند پس از 35 سال استوپارد، نمایشنامه‌نویس مشهور و نویسنده فیلمنامه «شکسپیر عاشق» و «برزیل» را به تلویزیون برگردانده است.
 
کامبربچ سریال را «بررسی دقیق سازوکار زندگی اشراف‌زادگان پیش و پس از جنگ جهانی اول» توصیف کرده است.
 
پیش از آنکه سریال روی آنتن برود بسیاری آن را پیچیده و بلندپروازانه معرفی کرده بودند و هال بازیگر مجموعه گفته بود اگر کسی انتظار دیدن سریالی سبُک را دارد، مطمئن باشد پشیمان می‌شود.
 
سوزانا وایت، کارگردان مجموعه نیز گفته بود: «هنگام تماشای «دانتن ابی» خیلی راحت می‌توانی بلند بشوی و برای خودت چای دم کنی و دوباره بنشینی مجموعه را نگاه کنی. اما هنگام تماشای «پایان رژه» نمی‌توانی چنین کاری انجام دهی.»


 
اولین قسمت «پایان رژه» که از شبکه بی‌بی‌سی2 پخش شد، رکورد بینندگان این شبکه را شکست و 3.1 میلیون نفر آن را تماشا کردند. اما قسمت دوم سریال که جمعه (10 شهریور) روی آنتن رفت 2.2 میلیون نفر بیننده داشت.
 
برخی از بینندگان مجموعه در شبکه‌های اجتماعی گله کرده بودند که داستان سریال پیچیده است و دیالوگ‌ها قابل‌فهم نیستند. این مجموعه داستان دوستی یک اشراف‌زاده انگلیسی، همسرش و یک عضو گروه مدافع حقوق زنان است.
 
وایت شهرتش را مدیون «خانه غم‌زده» (اقتباسی از رمان معروف چارلز دیکنز) است که سال 2005 از شبکه بی‌بی‌سی پخش و برنده جایزه بفتا شد. او در زمان معرفی سریال جدیدش به بینندگان هشدار داده بود داستان مجموعه پیچیده است. «سریال ما به این می‌ماند که «دانتن ابی» و سریال «وایر» با هم ترکیب شده باشند.» سریال آمریکایی «وایر»، مجموعه‌ای پیچیده درمورد دنیای موادمخدر در بالتیمور بود.


 
او افزوده بود: «برخی دیالوگ‌های سریال در ابتدا اصلا مفهوم نیستند. اما مطمئن باشید در ادامه به نتیجه می‌رسید و از نتیجه راضی خواهید بود.»
 
سخنگوی بی‌بی‌سی نیز گفته است به سریال افتخار می‌کند و آمار بینندگان قسمت دوم بالاتر از میانگین بینندگان آن ساعت شبکه است.






نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :
یکشنبه 12 شهریور 1391

امسال ایران چه فیلمی را به اسکار می‌فرستد؟ / «یه حبه قند»، «روزهای زندگی» یا «نارنجی‌پوش»



ماه سپتامبر که می رسد اسکار فیلم خارجی با معرفی نمایندگان کشور ها استارت می خورد. امسال آلمان با معرفی نماینده اش چراغ اول را روشن کرد اما هنوز خبری از انتخاب نماینده ایران به گوش نمی رسد. 
بخش فیلم خارجی اسکار سال گذشته خاطرات منحصر به فردی برای سینمادوستان ایرانی رقم زده و موفقیت بی نظیر اصغر فرهادی و فیلمش توقعات را از سینمای ما بالا برده. سینمایی که در حال حاضر حال و روز نزاری دارد و در ابعاد مختلف نفس هایش به شماره افتاده است.

قوانین آکادمی
قبل از این که ببینیم گزینه های امسال ما برای معرفی به آکادمی چه فیلم هایی هستند یا می توانند باشند، مروری کوتاه کنیم بر مهم ترین قوانین آکادمی در این بخش.
طبق قوانین آکادمی در بخش فیلم خارجی، فیلم هایی می توانند از سوی کشورها معرفی شوند که از اول اکتبر2011 (10 مهر 90) حداکثر تا تاریخ 30 سپتامبر 2012 (9 مهر 91) در کشورشان حداقل به مدت یک هفته پیاپی اکران عمومی شده باشند و بلیت فروخته باشند.  این در کنار چند شرط دیگر از مهم ترین شروط انتخاب و ارسال فیلم خارجی به آکادمی است.
هیاتی که نماینده هرکشوررا انتخاب می کند ، متشکل از کارشناسان سینمایی است که باید اسامی شان به آکادمی اعلام شود. آنها از میان واجدین شرایط، یک فیلم را با توجه به جمیع جهات از جمله مضمون، شانس موفقیت، جوایز جهانی و قدرت پخش کننده بین المللی، انتخاب می کنند و فیلم به آکادمی معرفی می شود. امسال برای ایران این هیات تا این لحظه هنوز تشکیل نشده و اگر شده خبرش اعلام نشده است.
سال گذشته خوشبختانه "جدایی نادر از سیمین" تمام شرایط لازم را داشت و تیزهوشی و انصاف هیات انتخاب هم باعث شد این فیلم نماینده ایران باشد و نهایتا جایزه بزرگ اسکار به ایران برسد.

اوضاع امسال
اما امسال در چه وضعیتی هستیم؟ آیا فیلمی در قواره جدایی داریم؟ قدر مسلم، امسال سینمای ایران فیلمی که بتواند موفقیتی در اسکار به دست آورد ندارد. توقع اینکه هرسال فیلمی در اندازه های بردن مجسمه اسکار در سینمای نحیف ما تولید شود توقع بیجایی است اما بالاخره هرسال هرکشور باید خیرالموجودین سینمای خود را معرفی کند تابه عنوان عصاره سینمایش، بخت خود را بیازماید.
سال گذشته ماجرا خیلی روشن بود و تصمیم گیری، آسان. با وجود "جدایی..." هیچ عقل سلیمی راضی به از دست دادن این فرصت تاریخی نمی شد. گرچه خیلی از مسوولان سینمایی نظرشان روی فیلم دیگری جز "جدایی ..." بود، اما عقلای هیات انتخاب تصمیم درست را گرفتند.

این بار اما ماجرا به سادگی سال پیش نیست. امسال ما فیلمی در اندازه های بین المللی "جدایی..."  نداریم. برخی فیلم های خوب امسال که لااقل می توانستند شانسشان را برای انتخاب اولیه هیات انتخاب امتحان کنند، هنوز اکران نشده اند تا شرط اولیه را هم احصا کنند. گرچه به گمانم به دلایل بسیار مشخص، امسال هر گزینه ای از ایران برای اسکار معرفی شود از حداقل شانس در انتخاب آکادمی برخوردار است. نگفتم هیچ شانسی ندارد چون هیچ چیز غیر ممکن نیست و من هم پیشگو نیستم. در سال 2008 فیلم ژاپنی "عزیمت" در حالی جایزه اسکار را از آن خود کرد که در هیچ جشنواره ای جایزه نگرفته بود.

الف- فیلم هایی که هنوز اکران نشده اند و شانس ورود به رقابت اولیه را ندارند

امسال فیلم هایی داریم که شاید می توانستند جزو گزینه های اولیه هیات انتخاب قرار گیرند اما به دلیل آنکه تا دهم مهر نمی توانند حداقل یکهفته اکران عمومی داشته باشند، به کلی از دایره انتخاب بیرون می مانند. نظیر اتفاقی که سال گذشته برای "یه حبه قند" افتاد و این فیلم به دلیل اکران شدنش ده روز پس از دامنه زمانی مجاز آیین نامه آکادمی، درمیان گزینه های هیات انتخاب قرار نداشت. گرچه با توجه به فرصت بیست و چند روزه ای که باقی است بعید به نظر می رسد گزینه نهایی از میان فیلم های اکران نشده انتخاب شود ولی در صورت نیاز کار غیر ممکنی هم نیست که یک اکران یکهفته ای فوق العاده برای فیلمی ترتیب داده شود.

امسال فیلم های بغض، برف روی کاج ها، بیخود و بی جهت، پل چوبی، پذیرایی ساده، یک روز دیگر، بوسیدن روی ماه، پله آخر، ملکه و زندگی خصوصی آقا و خانم میم به همین دلیل - جدا از شانس کم موفقیتشان - به خودی خود از دایره گزینش خارج می شوند.
چهار فیلم اول این فهرست با توجه به مشکلات ممیزی که پروانه نمایش آنها را دچار اخلال کرد و اکرانشان را به تاخیر انداخت، عملا در اولویت مسوولان سینمایی نبودند و حتی در صورت اکران، به دلایل مضمونی، بختی برای انتخاب اولیه نداشتند. 

 ناگفته نماند که به گمانم تعابیر و تفاسیری که از "برف روی کاج ها" می شود اساسا ریشه در درک نکردن فیلم و در کنار آن نگاه غیر منطقی مردسالارانه دارد. یک زن پس از خیانت و فرار شوهر، از او طلاق گرفته و رابطه ای تازه را آغاز می کند. آیا او را باید محکوم کرد؟ فیلم معادی به وضوح در تقبیح خیانت است و در ستایش خانواده. فهمیدن این موضوع کار سختی نیست.

مشکل "بیخود و بی جهت" هم تنگ نظری و توهم توطئه است. ممیز اگر همه اش فکر کند فیلمساز در گوشه کنار فیلمش دارد به جایی و چیزی طعنه میزند، همه را گرفتار میکند از جمله خودش را.
فیلم خوش ساخت "بغض" هم قربانی همین سوتفاهم هاست والّا سیاه نشان دادن شرایط در یک مملکت دیگر که نباید دردسرهای اینچنینی داشته باشد. 
"پل چوبی" هم گرچه مثل همه گزینه های دیگر این بند، شانسی برای تجربه کردن اسکار ندارد ولی اساسا به دلایل ممیزی، جزو فیلم های محبوب مدیران سینمایی نیست.

اما حکایت "زندگی خصوصی آقا و خانم میم" فرق دارد. فیلم، ابتدا به کلی از جشنواره کنار گذاشته شد. بعد با هزار گرفتاری موفق شد در جشنواره  اکران بگیرد و همانجا مورد توجه قرار گرفت و در ارزیابی های بعد جشنواره جزو بهترین ها شد. اما به دلایلی که نمیدانیم ، تاکنون شانس اکران نداشته و بعید هم هست در مهلت مقرر آکادمی، اکران بگیرد و پرونده اش بیاید روی میز هیات انتخاب.
"پذیرایی ساده" که در برلین سال گذشته موفقیت قابل توجهی نداشت، متفاوت ترین فیلم امسال بود. گرچه این فیلم هم به دلیل اکران نشدن شانسی ندارد ولی به هر روی می توانست گزینه خوبی برای هیات انتخاب باشد. اگر درخشش فیلم در جشنواره های جهانی بیشتر بود و پای یک پخش کننده مهم هم در میان بود شاید همه چیز فرق می کرد. گرچه گویا مضمون این فیلم هم به مذاق مسوولان خوش نیامده است.

"ملکه"  به گمان من به لحاظ تکنیکی و حتی مضمونی می تواند یک فیلم بین المللی باشد. کوتاه کردن بخش هایی از فیلم - تصمیم درستی که کارگردان پس از شنیدن نظر منتقدان در جشنواره گرفت - می تواند فیلم را به یک اثر ماندگار بدل کند. نمیدانم آن تدوین مجدد انجام شده یا نه و نمیدانم علت اکران نشدن فیلم چیست اما اگر در شرایط مساوی و بدون محدودیت، قرار بود من سه فیلم را برای اسکار معرفی کنم بی شک یکی از آنها "ملکه" بود. جالب اینکه فیلم، تولید فارابی هم هست و طبعا باید خود دوستان سنگ فیلم را بیشتر به سینه بزنند.

فیلم "بوسیدن روی ماه"  که قرار است از 5 مهرماه ( 26 سپتامبر) به نمایش درآید در پایان زمان مقرر در آیین نامه آکادمی تنها 5 روز از اکرانش را پشت سر خواهد گذاشت و دو روز کم می آورد و علی القاعده نباید بتواند در بررسی اولیه نیز جایی داشته باشد. تازه اگر فرض کنیم که مشکل اکران در زمان مقرر هم وجود نداشت، با توجه به مشکلات موجود میان شهرداری و حوزه هنری با ارشاد و سنگ اندازی هایی که برای اکران شدن فیلم در نوروز 91 انجام شد، شانس فیلم برای راه یافتن به گزینش اولیه هم بسیار ناچیز بود.

"پله آخر" اما گزینه بسیار خوبی است برای آنکه سینمای ایران را در اسکار نمایندگی کند. کارگردانی هوشمندانه ای دارد و خوش ساخت است، از فیلمنامه اقتباسی بسیار خوبی برخوردار است، تنها جایزه مهم سینمای ایران در سال جاری را از جشنواره معتبر کارلو ویواری گرفته، مشکل ممیزی هم ندارد و مهم تر از همه کاملا مستقل است و با سرمایه شخصی تولید شده. تنها محدودیتش اکران نشدن در مهلت مقرر است که آن هم غیر قابل حل نیست. دوسال پیش فیلم "بدرود بغداد" را برای تحقق این قانون آکادمی، یک هفته در شهر گرگان اکران کردند.

ب – گزینه های آماده روی میز
می رسیم به فیلم هایی که به لحاظ زمان اکران مشکلی برای بررسی توسط هیات انتخاب ندارند. فیلم های نارنجی پوش، روزهای زندگی، یه حبه قند، ضدگلوله و قلاده های طلا، مهم ترین فیلم هایی هستند که طبعا نامشان در هیات انتخاب مطرح خواهد شد.
"روزهای زندگی" فیلم بدی نیست. از چند کاستی مهم هم در فیلمنامه و هم در کارگردانی رنج می برد اما مجموعا فیلم سرپایی است. این فیلم مهم ترین جایزه اش یک دیپلم افتخار  و دو سیمرغ جشنواره فجر خودمان است. فیلم آبرومندی است اما متوسط بودن ایراد کمی نیست.
"نارنجی پوش" هم فیلم متوسطی است و بعید است مضمونش جذابیتی برای مخاطبان امروز سینمای جهان داشته باشد. به لحاظ تکنیکی هم استانداردهای کافی را برای آنکه سینمای ایران را نمایندگی کند ندارد و گزینه مناسبی نیست.
"ضدگلوله" گرچه از فیلم های مورد علاقه من است اما به نظرم در مجموع از پتانسیل کافی  برای آنکه به اسکار معرفی شود، برخوردار نیست. "قلاده های طلا" هم به نظر نمی رسد در شرایط عادی اولویتی داشته باشد.

اما سال گذشته یک فیلم مهم به دلیل آنکه ده رو پس از پایان مهلت زمانی قید شده در قوانین آکادمی به نمایش در آمد این امکان را دارد که برای سال 2012 مورد بررسی قرار گیرد. "یه حبه قند" از 20 مهر 90 (11 اکتبر2011) اکران شده و فروش خوبی هم داشته. توجه به فرهنگ بومی و ایرانی، تکنیک قابل توجه و بازی های عالی به همراه حضور نسبتا موفق در جشنواره های خارجی از جمله امتیازات "یه حبه قند" است. البته مطرح شدن نام این فیلم در هیات انتخاب منوط به آن است که اختلافات اخیر میان حوزه و ارشاد لحاظ نشود.

پیش بینی من این است که اگر اتفاق جدیدی برای فیلم های بند الف نیفتد، گزینه نهایی از میان "نارنجی پوش" و "روزهای زندگی" انتخاب خواهد شد و خب ناگفته پیداست که کدام گزینه برای مدیران عزیزتر است. با توجه به ذوق زدگی مدیران در مواجهه با "روزهای زندگی" که در جشنواره فجر با دادن جوایز مختلف به آن نمود پیدا کرد بعید است فیلم دیگری شانس انتخاب داشته باشد. 
ولی از آنجا که به هرحال باید بهترین گزینه را برای اسکار معرفی کنیم حتی اگر شانس زیادی برایش قایل نباشیم، به نظر من در میان گزینه های موجود، "یه حبه قند"، "ملکه" و "پله آخر" گزینه های بهتری هستند که جز اولی دوتای دیگرشرط یکهفته اکران را کم دارند ولی در شرایط خاص می شود کاری مشابه آن که دوسال پیش برای "بدرود بغداد" انجام شد، تکرار کنند تا این مشکل نیز حل شود. به این ترتیب "روزهای زندگی" و "نارنجی پوش" در درجه دوم اهمیت قرار می گیرند که البته به نظر می رسد از نگاه مسوولان ماجرا معکوس باشد.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :
یکشنبه 12 شهریور 1391
انتشار پوستر رسمی فیلم
 آخرین شعر کرگدن!!




پایان ساخت فیلم اخرین شعر کرگدن در ترکیه به کارگردانی بهمن قبادی با بازی:بهروز وثوقی.مونیکا بلوچی.برن سات(سمر عشق ممنوع).داریوش و آرش

بلاخره قرار است این فیلم در فستیوال تورنتو قرار گیرد بعد از ترونتو...به ژاپن، کره و در 26 اکتبر 5 آبان ماه در تمام ترکیه به اکران عمومی در خواهد آمد.

ولی از اکران در اروپا خبری در دست ندارم.
این فیلم نشان دهنده یک داستان عاشقانه پس از تحولات سیاسی بعد از انقلاب ۵۷ ایران می باشد. آخرین شعر کرگدن اولین فیلم بهمن قبادی است که در ترکیه ساخته شده است.




نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

سه پوستر سریال ترسناک «داستان وحشت آمریکایی»



پوسترهای عجیب و غریب برای فصل دوم سریال «داستان وحشت آمریکایی» طراحی شده است.

به گزارش خبرآنلاین، فصل دوم سریال «داستان وحشت آمریکایی» که نویسندگانش رایان مورفی و براد فالچوک، نویسندگان سریال بسیار موفق «گلی» هستند، «داستان وحشت آمریکایی: آسایشگاه بیماران روانی» نام دارد.

در فصل اول یک خانه مجلل محل وقوع جنایت‌های بیشمار در طی چندین و چند دهه بود و در فصل دوم یک آسایشگاه بیماران روانی محل وقوع ماجراهای هولناک است.
 
 
تا کنون دو تیزر از فصل دوم این سریال منتشر شده است. در تیزر اول زنی در یک باغ قطعات بریده شده بدن انسان را دور می‌ریزد و در تیزر دوم یک راهبه سفیدپوش لباسی آبی را برای شخصی که نمی‌بینیم به اتاقی می‌برد و در آخرین لحظه نگاهی هراس‌آور به دوربین/بیننده می‌اندازد. در سه پوستر جدید که برای فصل دوم طراحی شده، این دو راهبه حضوری ترسناک دارند.
 
 
هنوز داستان فصل دوم فاش نشده، اما این نکته تائید شده که از بین بازیگران فصل اول تنها جسیکا لنگ در فصل دوم حضور خواهد داشت، او در این فصل نقش یک راهبه در دهه 1960 میلادی را بازی می‌کند.
 
آسایشگاه بیماران روانی این سریال محل نگهداری جنایتکارانی روان‌نژند است. احتمالا مانند فصل اول، روح سرگردان قربانیان و مردگان این آسایشگاه حضوری چشمگیر در سریال داشته باشند و تشخیص واقعی یا غیرواقعی بودن شخصیت‌ها نیز مثل فصل قبل کار دشواری باشد.
 
 
فصل دوم «داستان وحشت آمریکایی» ماه اکتبر از شبکه اف‌ایکس روی آنتن می‌رود.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

فیلمی که با حذف دیالوگ‌های یک شخصیت پروانه نمایش گرفت



«بی‌خود و بی‌جهت» تازه‌ترین ساخته عبدالرضا کاهانی با اعمال اصلاحات پروانه نمایش گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، چهارمین فیلم کاهانی در سی‌امین جشنواره فیلم به نمایش درآمد و با اصلاحاتی مواجه شد.
 
بعد از اعمال ممیزی‌ها، شورای نظارت و ارزشیابی با موافقت جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی پروانه نمایش «بی‌خود و بی‌جهت» را صادر کرد.
 

 
 
این فیلم در سی‌امین جشنواره فیلم فجر توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند، اما برای گرفتن پروانه نمایش با مشکلاتی روبرو بود.

اداره نظارات و ارزشیابی اعلام کرده بود شخصیت مادر نگار جواهریان باید از فیلم حذف شود، اما با حذف دیالوگ‌های این شخصیت، کاهانی توانست موفق به دریافت پروانه نمایش عمومی «بی‌خود و بی‌جهت» بشود.
 

 
 
«بی‌خود و بی‌جهت» به نویسندگی کاهانی داستان مشکل دو زوج است که باید وسایل خانه خود را جابه‌جا کنند تا آماده مراسم عروسی یکی از این دو زوج شوند.
 
در این فیلم رضا عطاران، نگار جواهریان، پانته‌آ بهرام و احمد مهران‌فر بازی می‌کنند.
 
 
تازه‌ترین فیلم عبدالرضا کاهانی هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش خارجی نشده است.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

فرزاد حسنی داور شد / «رالی ایرانی» هیچ شباهتی با «لاله» ندارد



فرزاد حسنی اجرا و داوری فیلم- مسابقه «رالی ایرانی» را به کارگردانی آرش معیریان بر عهده گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، چهارشنبه هشتم شهریور آرش معیریان با حضور در رادیو جوان در خصوص مسابقه- فیلم رالی ایرانی که برای شبکه نمایش خانگی آماده می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد. در این برنامه مجری با اشاره به ساخت فیلم «لاله»، عنوان کرد در حال حاضر خیلی‌ها جوگیر شده‌اند که «لاله» را بسازند.
 
علیرضا تهرانی مدیر روابط عمومی «رالی ایرانی» هم در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، «رالی ایرانی» را کاملا بی‌ربط به پروژه «لاله» دانست و یادآور شد: «رالی به معنی رانندگی نیست و منظور ما از این نام گذاری، نشان دادن مسابقه است.» 
 
وی در ادامه گفت: « این برای اولین بار در ایران است که چنین مسابقه‌ای ساخته می‌شود و ما بار‌ها شاهد پخش چنین برنامه‌هایی از شبکه‌های ماهواره‌ای بودیم. هدف ما از ساخت این برنامه جذب مخاطب به برنامه‌های ایرانی است و اصلا نمی‌خواهیم وارد مسائل سیاسی و بازی‌های این چنینی که برای «لاله» پیش آمد، شویم.»
 
مدیر روابط عمومی پروژه «رالی ایرانی» همچنین افزود: «طرح «رالی ایرانی» از مدت‌ها پیش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح بوده و ما چیزی حدود یک سال بازدید از لوکیشن داشتیم. از تهران تا شمال با تمام ادارات دولتی هماهنگی به عمل آمده تا این فیلم – مسابقه بدون کمترین مشکلی ساخته شود.»
 
به گفته او، فرزاد حسنی به عنوان مجری و داور این فیلم- مسابقه نظاره‌گر کار بازیگران است و حضور او در این پروژه قطعی است.
 
 «رالی ایرانی» یک فیلم ـ مسابقه در ژانر «reallity show یا نمایش واقعی» است که برای اولین بار در سینمای ایران و برای نمایش خانگی ساخته می‌شود.
 
 در این ژانر که در سینمای بین‌الملل سابقه بیشتری دارد، یک فیلمنامه دقیق وجود دارد که بازیگران تنها از 50 درصد آن مطلع می‌شوند و لذا دائما در شرایط پیش بینی نشده قرار می‌گیرند که باید در آن به تصمصم برسند و فی‌البداهه با یکدیگر رقابت می‌کنند. گروه بزرگ تولید و کارگردانی از هفته‌ها پیش از شروع رالی، همه شرایط را آماده می‌کنند و جای دوربین‌ها را پیدا می‌کنند و با در نظر گرفتن همه احتمالات و تصمیمات غیر مترقبه بازیگران، صحنه را آماده می‌کنند. در این ژانر همه عوامل طبیعی و شهری جزو آکسسوار محسوب می‌شوند.
 
بازیگرانی که برای مسابقه «رالی ایرانی» انتخاب می‌شوند باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند همچون جوان و خلاق بودن؛ البته برخی شخصیت‌های سوپراستار نیز در این مسابقه حضور دارند. در مرحله پیش تولید تاکنون با بیش از 50 بازیگر صحبت شده است که شش نفر برای مسابقه اول انتخاب می‌شوند.
 
 «رالی ایرانی» شامل لوکیشن‌ بزرگی است که از تهران شروع شده و تا نقاط دیگر ایران ادامه می‌یابد.
 
ساخت «رالی ایرانی» اولین فیلم ـ مسابقه ایرانی به کارگردانی آرش معیریان در شهریور ماه برای نمایش خانگی کلید می‌خورد.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

 دلیل مرگ پسر سیلوستر استالونه اعلام شد 



سیج استالونه به دلایل طبیعی و بدون مواد دارویی در بدنش از دنیا رفته است.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از کارکنان اداره تحقیق در مرگ‌های مشکوک لس آنجلس به وبسایت TMZ گفت شواهد نشان می‌دهد سیج استالونه به بیماری قلبی مبتلا بود و پیشرفت این بیماری برای کسی با سن او «نامعمول» بوده است.
 

استالونه هنگام مرگ 36 ساله بود.
 

پیش از این ساشا چاک مادر سیج استالونه و همسر اول سیلوستر استالونه این بحث را مطرح کرده بود که شاید داروهای تجویزشده باعث مرگ پسرش شده است. سیج مدتی پیش از مرگ جراحی دندان انجام داده بود و قرص مسکن مصرف می‌کرد. ماموران تحقیق در آپارتمان سیج شیشه‌های خالی قرص پیدا کردند.
 

پیکر سیج استالونه 13 ژوئیه در آپارتمانش در لس آنجلس پیدا شد. احتمالا او چند روز قبل‌تر از دنیا رفته بود. پیکر سیج 21 ژوئیه در یک مراسم خصوصی در برنت‌وود در کالیفرنیا تشییع شد. 
    

سیلوستر استالونه اواخر ماه پیش در برنامه صبح بخیر آمریکا گفت: «خیلی خیلی سخت است. موقعیت هولناکی است، اما می‌توان امیدوار بود زمان همه چیز را درست می‌کند. سعی می‌کنی از آن عبور کنی، اما این واقعیت زندگی است.»
 

سیج مونبلاد استالونه بزرگ‌ترین فرزند سیلوستر استالونه بود و در دو فیلم پدرش بازی کرد. او اولین بار سال 1990 در 14 سالگی در فیلم «راکی 5» نقش‌آفرینی کرد. او در این فیلم به نقش رابرت بالبوا پسر راکی بالبوا با بازی سیلوستر استالونه ظاهر شد. او سال 1996 در فیلم «Daylight» هم با پدرش همبازی بود.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :
مقاله ای از
مرحوم استاد امیر بدرطالعی /
مدخلی بر آسیب شناسی بازیگری
 در سینمای ایران /


(سوپ سرد با چنگال سیمانی)





برای تهیه و تایپ این مطلب زحمت زیادی کشیده شده. لطفا در صورت استفاده، منبع (پلاک7) را ذکر کنید

بی شک یکی از بحث برانگیز ترین مباحث بازیگری از 500 سال قبل از میلاد مسیح تاکنون مساله حس، احساس، حس گیری، انتقال عواطف و ... توسط انسان بازیگر بوده. در دوره هایی از تاریخ تئاتر نیز آدمهایی چون دلسارت ، ریشه همه عواطف و احساسات بشری را در فیزیک و بدن بازیگر جستجو کردند. آنچنان که دلسارت عقیده داشت بازیگر تنها از راه پوزیسیون های خاص میتواند به انتقال عواطف و احساساتش بپردازد و آنها را بروز دهد. او در این راه تلاش کرد تا این شکل های خاص بدنی را سامان دهد و عواطفی چون ترس، خشم، لحظات انسان متفکر، بشری که خود را تسلیم میکند و همه و همه به وسیله ی زوایای خاصی که توسط بدن انسان ساخته می شود انتقال یابد. فرم های ویژه ای که وی آنها را بر اساس علم روانشناسی و رفتار گرایی انسان عصر خود دسته بندی کرده بود و این نشانه ها برای آدم هایی با هر منش و از هر طبقه و در هر موقعیت نمایشی یکسان بود.

به هر ترتیب با پیشرفت علم و تعاریف جدید از انسان رویکردهایی دیگر نیز مطرح شد.

معلم بزرگ بازیگری – استانیسلاوسکی – به وجوه دیگر در این بحث پرداخت و مبحث حافظه ی هیجانی را مطرح کرد. او نیز بیش از هرکس دیگر تلاش میکرد تا راه هایی را برای انتقال عواطف به صورت ناب ، واقعی و باورپذیر جستجو کند.

چه باید کرد تا عواطف به درستی در انسان بازیگر شکل بگیرد؟

شاگرد ناخلف او – مه یرهولد – نیز وارث دیدگاه های دلسارت شد و شیوه ی بدیع خود را با عنوان بیومکانیک تدوین نمود. او نیز تنها راه انتقال عواطف و احساسات را در اشکال ساخته شده توسط بازیگر جستجو می نمود. به هر حال انسان های بزرگی چون برشت ، آرتو، گروتفسکی، استراسبرگ و ... در سیر تکاملی بازیگری تلاش های فراوان کردند و هریک از منظری خاص به این مطلب نگریستند. اکنون ما در هزاره سوم با گذشته ای اینچنین و تعریفی جدید از انسان امروز، بی تردید افقی دیگر در پیش رو داریم. تجربه های امروز بازیگری (تئاتر و سینما) در سراسر دنیا ما را به سمت و سویی رهنمون می شود که نیازمند نگاه دوباره و رویکردی تازه و نو هستیم. به گفته ی روانشناسان مقصود از کلمه حس تنها همان حواس پنجگانه را شامل میشود. در ضمن مجموعه ی واکنش های انسان نسبت به پیرامونش را که خارج از دایره حواس پنجگانه باشد ، عواطف (احساسات)  میگویند. پس با تعریف بالا تکلیفمان در مورد این دو واژه مشخص شد. تمرین بر روی حواس پنجگانه از مهمترین اصول بازیگری است. بازیگر نیاز دارد تا روی این پنج حس کار کرده و آن ها را به بهترین شکل ممکن پرورش دهد، چرا که بسیازی از کنش های اطراف ما، محرکهایی هستند که بر ما وارد می شوند و تنها ریشه ی عکس العمل های انسان ، صفحه ی حساس و دقیق و پرورش یافته حواس پنجگانه می باشد. اما در زمینه ی عواطف دو سوال اساسی مطرح می شود:

1-  انسان بازیگر در درون خود چگونه می تواند احساسات را بوجود بیاورد؟

2-  انسان بازیگر احساسات بوجود آمده را چگونه می تواند انتقال دهد؟

استانیسلاوسکی بزرگ در بخش ابتدایی کتاب «کار هنرپیشه روی خود در جریان تاثر» میگوید: آیا بازیگر سخاوت یا انتظار را در جیب خود دارد؟ آیا او در لحظه می تواند انتظار را بازی کند؟

او بر این عقیده است که انسان بر اساس مکانیزم پیچیده ای که در درونش اتفاق می افتد به این عواطف می رسد و رفتاری چون سخاوت در لحظه شکل نمیگیرد. بلکه بر اساس سلسله اعمالی که از یک شخص سر می زند، میتوان به سخاوتمند بودن وی پی برد و اینچنین نیست که بازیگر بتواند در یک لحظه در درونش انتظار را پیدا کند و بروز دهد. ناگفته نماند که می توان واکنش هایی چون ترس، خشم و انتظار را در دایره عواطف و رفتارهایی چون سخاوت، خساست و لجاجت را در دایره رفتارگرایی نیز بررسی نمود.

اما این معلم بزرگ تنها راه حل را کار بر روی حافظه ی هیجانی می پندارد و تمرین در این زمینه را هدف غایی معرفی می کند. استراسبرگ نیز با معرفی تمرینات خاصی در بحث حافظه حسی-عاطفی ، این مهم را عملی و انجام شدنی می نماید.

اما مشکل اساسی در این است که چرا بازیگر باید در خود عاطفه خاصی را به وجود بیاورد؟ و اساسا چرا باید نگران چنین مساله ای باشد؟ انسان بازیگر چرا باید به این فکر کند که عواطف را چگونه بروز بدهد؟ آیا امروز نیز تعریف ما از بازیگر ، فقط شامل انسانی می شود که توانایی خلق عواطف در درون خود را دارد؟ توانایی بروز این عواطف را دارد؟ اگر یک بازیگر نتواند در لحظه ترس، انتظار و خشم را نشان دهد بازیگر نیست؟

آیا بهتر نیست که بگوییم امروزه با تعاریف جدید در باب فلسفه ، عواطف در تماشاگر شکل میگیرد  تا انسان بازیگر؟ شاید یکی از دلایل عدم استقبال مردم از تئاتر ها و فیلم های ایرانی وجود همین معضل بزرگ در بازی بازیگران باشد. ریشه این مشکل را می توان در نگاه کهنه ای که در بازیگری کلاسیک بوده و حداقل مربوط به یک قرن و نیم گذشته است، جستجونمود. اما نیاز بشر این عصر چیز دیگری است. گاهی از مردم کوچه و بازار می شنویم که بازیگران خارجی طبیعی و خوب و بازیگران ایرانی مصنوعی و غیر واقعی بازی می کنند. اگر از آنها بپرسید چرا به تئاتر نمیروند، چنین پاسخ می دهند که بازیگر تئاتر وقتی دست راستش را روی قلبش گذاشته و دست چپش را باز می کند و «آه اُفلیا» به زبان می آورد ، بسیار تصنعی و باورنکردنی است. توجه به این نکته بسیار ضروری است که زیبایی شناسی تماشاچی امروز با دوره های گذشته بسیار متفاوت است. مولفه های زیبایی شناسی در بازیگری، نزد تماشاچی این دوره، بسیار با پیشرفت علم و تاریخ همسو و هماهنگ است. پس پربیراه نیست اگر بینندگان با بازی بهترین بازیگران دهه ی چهل و پنجاه در فیلم های خوب کارگردانان پیشروی سینمای ایران نیز ارتباط برقرار نکرده و بی هیچ تاثیر و تاثری از کنار آن منفعلانه عبور کنند.

در سریال های تلویزیونی اغلب بازیگران با جلو دادن چانه، سابیدن دندان ها بر هم، جمع کردن سگرمه ها، فشردن مشت و بم کردن صدا و بازی های انفجاری مضحک هرچه بیشتر تلاش می کنند تا مثلا بیننده را غافلگیر کرده و خود را هرچه بیشتر به نمایش بگذارند.

اما یادمان نرود که همان معلم بزرگ – استانیسلاوسکی- چنین جلوه فروشی هایی را کمتر از خودفروشی نمی داند. آنگاه آقایان بر این بازی عشوه آمیز، مهر پر احساس، باشکوه و با عظمت را حک می کنند. بازی هایی که به همین دلیل پر احساس بود نشان مبتذل نیز می شوند. در جایی خواندم که بازی فلان بازیگر، دریایی از خشم بود که از طریق صدا و کلام بروز داده می شد و جالب اینکه نویسنده این ویژگی را از محاسن بازی بازیگر میدانست.

از جمله: نگاه های اروتیک و فلسفی – عرفانی فلان بازیگر نیز از جنبه های مثبت کاری وی تلقی می شود. بهمان بازیگر هالیوود در فلان نقش تلفیقی از ترس و احتیاط و خشم و اضطراب را یکجا با خود دارد.

یکی دیگر از دلایل این چنین کوته فکری هایی در چنین نوشته های جاهلانه، عدم توجه به جایگاه امساک در هنر و بالاخص هنر بازیگری است. اگر بازیگر نتواند فانتزی ذهن تماشاچی را قلقلک داده ، بر آشوبد و بدین وسیله به هر بیننده تشخص فردی بدهد، چه ارزشی دارد؟ و کجای این کار هنر است؟

ویژگی منحصر به فرد بازی براندو، دونیرو، اسپیسی و ... در این است که هر تماشاگر، ما به ازای تخیل خود ، حق تاویل و تفسیر های بسیار را دارد و این حق را بازیگران بزرگ با نوع بازی خود به تماشاگرانشان تقدیم می دارند. البته این در سینما تنها یک سهم است و سهمی است که بازیگر ادا می کند. ریشه ی ابتذال در بازیگری نیز از همین عدم امساک می آید.

«آنچه در یک بازیگر زیباست و قابل ستایش، عملی است که او نمی تواند انجام بدهد، اما تمامی تلاش خود را برای انجام آن عمل به کار می برد.»

(جوزف کمبل)


باقی در ادامه متن




برای خواندن ادامه متن اینجا کلیک کنید



ادامه مطلب


نوع مطلب : نمایش و تئاتر، فیلم و سینما، 
برچسب ها :
پنجشنبه 9 شهریور 1391

کلاه قرمزی در ۱۳ روز میلیاردر شد / «اخراجی‌ها ۲» هنوز رکورددار است + جدول



«کلاه قرمزی و بچه ننه» با گذشت 13 روز از اکران توانست یک میلیارد و 60 میلیون تومان در تهران به دست آورد.

الهام نداف: در چهار سال اخیر، 12 فیلم سینمای ایران توانستند در تهران از مرز یک میلیارد تومان عبور کنند. این فیلم‌ها در دسته‌بندی فیلم‌های پر فروش 10 سال اخیر سینمای ایران نیز جا می‌گیرند.

 

سال 88  دو فیلم «اخراجی‌ها 2» و «درباره الی» هر کدام توانستند به مرز یک میلیارد تومان فروش در تهران برسند. البته این یک میلیاردی شدن برای «اخراجی‌های 2» در 9 روز اتفاق افتاد و «درباره الی» نیز در مدت 45 روز به فروش یک میلیاردی در تهران رسید.

 

«ملک سلیمان» که سال 89 روی پرده سینماها رفت توانست بعد از گذشت 42 روز به جمع میلیاردی‌ها بپیوندد. چهار فیلم  «اخراجی‌ها 3»، «جدایی نادر از سیمین»، «سعادت آباد» و «شیش و بش» نیز از میلیاردی‌های سال 90 در تهران هستند.

 

جدول زیر نشان می‌دهد فیلم‌های پرفروش سینمای ایران در چهار سال اخیر در چه مدت زمانی توانستند وارد باشگاه میلیاردی‌ها شوند. در این جدول «اخراجی‌های 2» با 9 روز نمایش و در کوتاه‌ترین زمان از مرز یک میلیارد تومان گذشت. رتبه دوم این جدول به «کلاه قرمزی و بچه ننه» با 13 روز نمایش اختصاص دارد.

 

«سعادت‌آباد» مازیار میری نیز با 60 روز نمایش، بیشترین زمان را برای میلیاردی شدن گذرانده است.

 

نام فیلم
کارگردان
بازیگران
تاریخ شروع اکران
در چند روز یک میلیاردی شدند؟
فروش کل در تهران
اخراجی‌ها 2
مسعود ده‌نمکی
امین حیایی، اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، نیوشا ضیغمی
28 اسفند سال 87
9 روز
سه میلیارد و 757 میلیون تومان
درباره الی
اصغر فرهادی
شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مریلا زارعی، پیمان معادی، گلشیفته فراهانی، مانی حقیقی
16 خرداد سال 88
45 روز
یک میلیارد و 157 میلیون تومان
ملک سلیمان
شهریار بحرانی
امین زندگانی، مهدی فقیه، الهام حمیدی
14 مهر سال 89
42 روز
یک میلیارد و 594 میلیون تومان
ورود آقایان ممنوع
رامبد جوان
رضا عطاران، ویشکا آسایش، پگاه آهنگرانی، مانی حقیقی، بهاره رهنما
25 خرداد 90
24 روز
سه میلیارد و 42 میلیون تومان
اخراجی‌ها 3
مسعود ده‌نمکی
اکبر عبدی، جواد هاشمی، علی دهکردی، جواد هاشمی، رضا رویگری، لیلا اوتادی، بهنوش بختیاری
25 اسفند 89
14 روز
دو میلیارد و 272 میلیون تومان
جدایی نادر از سیمین
اصغر فرهادی
پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی، ساره بیات،
25 اسفند 89
20 روز
دو میلیارد و 81 میلیون تومان
شیش و بش
بهمن گودرزی
محمدرضا گلزار، امین حیایی، آنا نعمتی
16 شهریور 90
35 روز
یک میلیارد و 219 میلیون تومان
سعادت‌آباد
مازیار میری
لیلا حاتمی، حامد بهداد، مهناز افشار، حسین یاری، هنگامه قاضیانی، امیر آقایی
21 مهر سال 90
60 روز
یک میلیارد و 24 میلیون تومان
گشت ارشاد
سعید سهیلی
حمید فرخ‌نژاد، نیوشا ضیغمی، پولاد کیمیایی
25 اسفند سال 90
18 روز
یک میلیارد و 533 میلیون تومان
قلاده‌های طلا
ابوالقاسم طالبی
امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، علی‌رام نورایی، حمید رضا پگاه
25 اسفند سال 90
29
یک میلیارد و 267 میلیون تومان
خوابم می‌آد
رضا عطاران
رضا عطاران، مریلا زارعی، ویشکا آسایش، اکبر عبدی، سروش صحت، ناصر گیتی‌جاه
24 خرداد سال 91
21 روز
یک میلیارد و 916 میلیون تومان
کلاه قرمزی و بچه ننه
ایرج طهماسب
حمید جبلی، ایرج طهماسب، خسرو احمدی، مهدی باطبی، عیسی یوسفی‌پور، بهادر مالکی، بنفشه صمدی
26 مرداد سال 91
13 روز
تا پایان روز سیزدهم یک میلیارد و 60 میلیون تومان

 





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :
چهارشنبه 8 شهریور 1391


( کل صفحات : 2 )    1   2   

صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای پلاك 7 محفوظ است