تبلیغات
*** Display Pagerank
*** پلاك 7 - مطالب تیر 1391
پلاك 7
به مدیریت كوچیك هنرمندان: حسین حقیقی
حامی هنرمندان بازیگری - کارگردانی - نویسندگی - تدوین - عکاسی - تصویر برداری - گریم - گویندگی : زیر نظر اساتید مجرب تئاتر یعنی...  زندگی
درباره وبلاگ


( بازیگر، ترانه سرا )

مدیر وبلاگ : حسین حقیقی
نویسندگان
نظرسنجی
تئاتر یا سینما؟



اختتامیه سومین جشنواره ایده تا بداهه به پایان رسید و برگزیده ها مشخص شدند + (عکس اجراها)

سومین جشنواره تخصصی بازیگری از ایده تا بداهه به پایان رسید و برگزیدگان، با درایت و نظر داوران و پس از بررسی های دقیق آقایان رحمت امینی، محمودرضا رحیمی و حاج علی عسگری مشخص شدند که به شرح زیر میباشند:

در بخش هنرجویی=

نفر اول:  عارفه صادقی
نفر دوم: آرمین طیب نعیمی - دانیال درخشانفر
نفر سوم: نسا افرنگه - افسانه روحی صفت

در بخش حرفه ای:

نفر اول: مهرانه به نهاد
نفر دوم: سودابه جعفرزاده - آرش بدرطالعی
نفر سوم: علی بدرطالعی

و اما این شما و این هم عکس هایی از اجراها:





نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :

وزارت ارشاد بعد از دو سال به آکادمی خون آشام مجوز نداد



ترجمه ایرج مثال‌آذر از کتاب «آکادمی خون آشام» میچل رید نویسنده آمریکایی که از حدود دو سال پیش در انتظار اخذ مجوز بود، پاسخ رد گرفت.

ایرج مثال‌آذر در این‌باره به خبرگزاری مهر گفت: کتاب «آکادمی خون آشام» جلد اول از یک مجموعه شش جلدی در ژانر وحشت نوشته ریچل مید نویسنده آمریکایی بود که متاسفانه مجوز انتشار نگرفت و این مسئله به ناشر کتاب (مروارید) هم اعلام شد. وی افزود: دلیل این مسئله را نمی‌دانم اما در همین مدت ترجمه‌های دیگری از کتاب‌هایی با همین مضمون مجوز گرفته‌ و راهی بازار شده‌اند البته در عناوین این ترجمه‌ها واژه «خون آشام» وجود ندارد و شاید این مسئله ایجاد حساسیت کرده است.

این مترجم اضافه کرد: من از انتشارات مروارید اجازه خواستم کتاب را از آنها بگیرم و به ناشر دیگری بدهم. البته این تنها حدس من است که ممکن است حساسیتی روی ناشر خاصی وجود داشته باشد، ممکن است اینگونه هم نباشد.

مثال آذر گفت: متاسفانه در شرایط کنونی روند بررسی و صدور مجوز کتاب مناسب نیست و زمان طولانی برای این کار صرف می‌شود که گاهی اوقات نتیجه‌اش هم عدم صدور مجوز برای کتابی 350 صفحه‌ای مثل «آکادمی خون آشام» است.

به گفته این مترجم، کتاب‌های مجموعه اخیر در ژانر وحشت نوشته شده‌اند و شباهت‌های زیادی با کتاب‌های جی کی رولینگ دارند.



وی که از مدتی پیش مشغول ترجمه جلد دوم مجموعه شش جلدی ریچل مید با عنوان «سرمازدگی» بوده، از توقف ترجمه این کتاب خبر داد و گفت: انتشار جلد دوم یک کتاب در شرایطی که جلد اول آن چاپ نشده، بی‌معنی است.

این مترجم همچنین از برخی ناشران که به گفته وی بدون دلیل یا به دلایل واهی کتاب را نزد خود نگه می‌دارند و آن را برای اخذ مجوز به ارشاد نمی‌فرستند، گلایه کرد و همچنین یادآور شد: در فضای فعلی که روند صدور مجوز، طولانی است و مشکلات مالی از جمله گرانی کاغذ هم به وجود آمده، تصمیمی برای اینکه جلد دوم این مجموعه را به دست چاپ بسپارم، ندارم.





نوع مطلب : كتاب، 
برچسب ها :
چهارشنبه 28 تیر 1391

امین تارخ: این‌بار گریه نمی‌کنیم، فریاد می‌زنیم / هنرمندان از حمید سمندریان می‌گویند



امین تارخ که از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۵ خورشیدی در دانشکده هنرهای زیبا شاگرد حمید سمندریان بوده است، او را استادی در همه ابعاد معرفی می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، امین تارخ با بیان اینکه استاد سمندریان در عرصه تئا‌تر و به ویژه امر آموزش بازیگری، یک پدیده به شمار می‌آمد، می‌گوید: «او از نیرویی فوق العاه قوی و سازنده برخوردار بود و برای همین بیش از نیم قرن در تئا‌تر ایران به طور سرزنده و خلاق فعالیت داشت.»


این بازیگر تئا‌تر و سینما در گفتگو با خبرآنلاین می‌افزاید: «سال 1351 که برای تحصیل وارد دانشکده هنرهای زیبا شدم، شاهد اجرای دو نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فریدریش دورنمات و «کرگدن» از آثار اوژن یونسکو با کارگردانی استاد سمندریان شدم که بسیار نو و تاثیر گذار بودند.»


او ادامه می‌دهد: «به مدت چهار سال در دانشکده هنرهای زیبا شاگرد ایشان بودم و علاوه بر اینکه چندین واحد درسی را زیر نظر استاد سمندریان گذراندم، از هر کار و صحبت او چیزهای بسیار زیادی آموختم.»

 

وقتی امین تارخ بر دستان استاد سمندریان بوسه زد (هشتم اسفند 88 - تماشاخانه ایرانشهر)


تارخ به نقش تاثیر گذار سمندریان در پیشرفت تئا‌تر ایران در دهه 40 اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «زمانی که او از آلمان به کشور بازگشت، با ترجمه متون خارجی به ویژه کارهای نمایشنامه نویسان اروپایی و اجراهای متفاوت و جدید، پایه گذار تئا‌تر نو و مدرن در ایران شد. جریانی که او ایجاد کرد، پیش از او سابقه نداشت.»


بازیگر سریال «سربداران» با تاکید بر اینکه همه تئاتری‌های ایران به نوعی شاگرد سمندریان بوده‌اند، می‌افزاید: «علاوه بر ترجمه و کارگردانی، سابقه این استاد مسلم هنرهای نمایشی در امر آموزش بازیگری، در نیم قرن گذشته از نظر عمق و گستردگی مثال زدنی و کم نظیر بوده است. در واقع هرکس در عرصه بازیگری ایران صاحب موقعیتی شده است، یک جوری پرش به پر سمندریان خورده و از هنر و دانش او تغذیه کرده است.»


امین تارخ با بیان اینکه در تئا‌تر از سمندریان نمی‌توان عاشق‌تر پیدا کرد، می‌گوید: «عشق او به تئا‌تر مثال زدنی بود،‌‌ همان طور که عشقش به بازیگری مثال زدنی بود. این استاد بی‌همتا، تمام زندگی‌اش را پای عشق خود ریخت.»


این مدرس بازیگری ادامه می‌دهد: «سمندریان در همه ابعاد از جمله اخلاقیات استاد بود. او در جوانی ابتدا با اصرار پدر در آلمان مهندسی تاسیسات خواند و بعد به تحصیل تئا‌تر پرداخت. این به همه ما درس می‌دهد تا به والدین خود احترام بگذاریم و شنوای نظرشان باشیم. در واقع او ابتدا به عشق پدر پاسخ گفت و بعد به طرف عشق شخصی‌اش رفت.»


او با تاکید بر اینکه از دست دادن استاد سمندریان ضایعه اسف باری است، می‌افزاید: «با این وجود تاسف بار‌تر آن است که این هنرمند بزرگ نتوانست آخرین کاری را که می‌خواست، انجام دهد. واقعاً چرا برای کسی که تئا‌تر ایران مدیون اوست، اجرای نمایش «گالیله» برتولت برشت با مانع تراشی روبرو شد. چه کسی پاسخ گوی این سیاست غلط خواهد شد؟»


این بازیگر تئا‌تر و سینما تاکید می‌کند: «سمندریان همیشه می‌گفت که این کار است که هنرمند را زنده نگاه می‌دارد، اما دیدیم که متاسفانه امکان کارگردانی و اجرای مستمر نمایش را به او ندادند.» امین تارخ در همین ارتباط می‌گوید: «وقتی یک هنرمند نمونه و استثنایی را از دست می‌دهیم، بی‌اختیار اشک بر گونه‌هایمان جاری می‌شود. اما وقتی کسی از میان ما می‌رود که شرایط کار برایش به خوبی فراهم نشده است و سال‌ها از هنرش محروم مانده‌ایم، دیگر گریه نمی‌کنیم، بلکه فریاد می‌زنیم.»
 

استاد حمید سمندریان، کارگردان و استاد پیشکسوت تئا‌تر ایران به دلیل بیماری سرطان کبد، صبح روز پنجشنبه دارفانی را وداع گفت.





نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :
 استاد حمید سمندریان در ۸۱ سالگی درگذشت




ایسنا نوشت:

حمید سمندریان کارگردان نامدار تئاتر ایران که مدتی بود از بیماری سرطان کبد رنج می‌برد، صبح روز پنجشنبه 22 تیرماه در سن 81 سالگی در منزل خود چشم از دنیا فروبست.

این اتفاق در حالی افتاد که همراهان و شاگردان همیشگی‌اش تصمیم گرفته بودند برای بهتر شدن حال استادشان، بار دیگر اجرای نمایش «بازی استریندبرگ» را که او سال‌ها پیش به صحنه برده بود با همان بازیگران قبلی یعنی هما روستا، رضا کیانیان و پیام دهکردی پاییز امسال به صحنه ببرند و حتی بخشی از تمرینات اولیه این نمایش نیز در منزل شخصی او آغاز شده بود.

سمندریان که در تمام این سال‌ها حسرت اجرای «گالیله» را با خود داشت، آخرین‌بار در سال 1389 سرگرم ترجمه و کار بر روی این نمایشنامه‌ی معروف برتولت برشت بود و قصد داشت اواسط تیرماه همان سال گروه بازیگران این نمایش را مشخص کند تا براساس توافقات انجام‌شده با شهرداری تهران، «گالیله» را از بهمن سال 89 تا اردیبهشت 90 در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه ببرد، اما این آرزو هرگز محقق نشد.

حمید سمندریان متولد اردیبهشت ماه 1310 بود. شروع فعالیت‌های تئاتری او در حین تحصیل در دوره‌ی متوسطه با حضور در کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی اساتیدی چون حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی زیر نظر عبدالحسین نوشین بود.

او پس از اتمام دوره‌ دبیرستان به اروپا سفر کرد و در آلمان دوره‌ مهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلین گذراند، اما بعد از آن به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ وارد شد. برخورد با تئاتر آن‌قدر برایش گسترده بود که طی شش سال به صورت آکادمیک تحت آموزش «ادوارد مارکس» که یکی از استادان برجسته‌ تئاتر بود، اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را آموخت و همزمان در آلمان به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شد.

سمندریان پس از پایان این دوره به دعوت اداره‌ هنرهای نمایشی دراماتیک اداره‌ی کل هنرهای زیبای کشور به ایران بازگشت و نمایشنامه‌ «دوزخ» را در تالار همین اداره به روی صحنه برد و فعالیت‌های خود را به شکل پیوسته در عرصه تئاتر ادامه داد.

تاسیس کلاس‌های آزاد بازیگری و کارگردانی از دیگر اقدامات جدی مرحوم سمندریان بود که تا آخرین روزهای عمرش ادامه داشت و به واسطه‌ آن هنرمندان درجه یکی همچون عزت‌اله انتظامی، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، میکاییل شهرستانی، احمد آقالو، کیومرث مرادی، پرویز پورحسینی، گلاب آدینه، مهدی و ناصر هاشمی، آتش تقی‌پور و ... را تحویل جامعه هنری داد.

کارگردانی و اجرای تئاترهای ماندگاری چون «ملاقات بانوی سالخورده»، «دایره‌ گچی قفقازی»، «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، «مرغ دریایی»، «بازی استریندبرگ»، «کرگدن» و ... در کارنامه هنری او به چشم می‌خورد.






نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :
اجرای نمایش (حکایت ناتمام یک زن) در رشت


رشت، اول خیابان سعدی، مجتمع خاتم الانبیا، سالن وارش




اجرای نمایش "حکایت ناتمام یک زن" به کارگردانی خانم زهرا بردبار و نویسندگی احسان جانمی -
از شنبه تا پنج شنبه 24 تا 29 تیرماه ساعت 7 عصر









نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :
جدول زمان بندی سومین جشنواره تخصصی بازیگری  (از ایده تا بداهه)










نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :
چهارشنبه 21 تیر 1391
آلبوم محسن یگانه به نام حباب قبل از ماه رمضان منتشر میشود

آلبوم محسن یگانه یکی از پرطرفدار ترین خواننده های پاپ کشور در هفته های آینده قبل از ماه مبارک رمضان منتشر میگردد . آلبوم جدید محسن یگانه که با نام "حباب" نام گذاری شده که در مراحل انتهایی انتشار است که اگر مشکلی بر سر راه انتشار به وجود نیاید این آلبوم طی هفته های آتی منتشر میگردد.




نوع مطلب : موسیقی، 
برچسب ها :
آلبوم جدید بابک جهانبخش در راه انتشار

بابک جهانبخش خواننده جوان و خوش صدای پاپ کشورمان بزودی آلبوم جدید خود را روانه بازار خواهد کرد ، این آلبوم که من و بارون نام دارد به همت موسسه فرهنگی ، هنری و تبلیغاتی اکسیر نوین به مدیریت محمد رضا خانزاده تهیه شده و در اواسط تیر ماه منتشر خواهد شد ، لازم به ذکر است که کنسرت این خواننده در تهران در تاریخ 22 و 25 تیر ماه طی 4 سانس در برج میلاد برگزار خواهد شد همراه با اجرای قطعاتی از آلبوم جدید من و بارون می باشد که قطعا برای طرفداران وی حائز اهمیت است در این آلبوم گروهی از شاعران ، آهنگسازان و تنظیم کننده های بزرگ موسیقی کشور بابک جهانبخش را همراهی کردند که نشان دهنده توجه خاص خواننده به این  آلبوم  بوده و قطعا مورد استقبال طرفداران او و اهالی موسیقی قرار خواهد گرفت






نوع مطلب : موسیقی، 
برچسب ها :

یک بازیگر اعتراض کرد نمایش اجرا نشد



اصغر همت تایید کرد در اعتراض به عدم افزایش دستمزد هنرمندان تئاتر در اولین اجرای نمایش «خرس» به صحنه نرفته است.

قرار بود یکشنبه 18 تیرماه اولین اجرای نمایش «خرس» به کارگردانی اسماعیل شفیعی روی صحنه برود.
 

این بازیگر باسابقه تئاتر گفت: «از همان اولین روز تمرین ـ 18 فروردین ماه ـ به دکتر شفیعی کارگردان نمایش گفتم اگر دستمزدم افزایش پیدا نکند، حاضر نیستم روی صحنه بروم و در سفری هم که به مناسبت اردیبهشت تئاتر داشتیم، این موضوع را با مسئولان تئاتر و حتی آقای آشنا مطرح کردم، اما گویا دوستان حرف مرا جدی نگرفتند.»
 

این عضو خانه تئاتر با اشاره به تلاش و پیگیری این تشکل صنفی برای تصویب قرارداد تیپ یادآور شد: «وقتی اولین بار قرارداد تیپ را نوشتیم بودجه تئاتر مملکت 400 میلیون تومان بود، ارقامی را پیشنهاد دادیم که امروز بعد از 10 سال همان مبالغ را به ما می‌پردازند، در حالی که بودجه تئاتر 18 میلیارد تومان شده است که باز هم رقم قابل توجهی نیست.»
 

همت متذکر شد: «علاوه بر این، دوستان کف مبلغ پیشنهادی ما را به عنوان سقف، تصویب کردند و قرار بود هر سال مبلغ قراردادها متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند، اما هرگز این اتفاق نیفتاد و جالب است مدیران مدعی هستند قرارداد تیپ را اجرا می‌کنند، در حالی که هرگز در طول این سال‌ها چنین نکرده‌اند.»
 

این بازیگر با سابقه که جزو بازیگران ارشد تئاتر است خاطرنشان کرد: «ما برای هنرمندان ارشد رقمی را پیشنهاد نکردیم، اما سال گذشته برای بازی در نمایش «خواجه نظام‌الملک» مبلغی را به من پرداختند که از دستمزد چهار سال قبل‌ام کمتر بود. بعد از اجرای نمایش بود که کارگردان این موضوع را به من اعلام کرد و دیگر کاری از دستم برنمی آمد، اما برای نمایش «خرس» از همان اول با کارگردان صحبت کردم.»
 

اصغر همت با تاکید بر اینکه اعتراضش شخصی نیست بلکه صنفی است، خاطرنشان کرد: «در سن 60 سالگی، خواستم یک بار هم که شده ما حرفمان را به کرسی بنشانیم و خدا را گواه می‌گیرم که به خاطر خودم نیست. حتی حاضرم خسارت مدت زمان تمرین را به اعضای گروه بپردازم اما حاضر نیستم زیر بار چنین قراردادی بروم.»
 

او در پاسخ به پرسشی درباره نوع قرارداد نمایش «خرس» گفت: «اصلا قرارداد ما مشخص نیست، در حالی که پیش از شروع تمرین باید وضعیت قرارداد مشخص باشد، اما چون می‌دانند بسیاری گروه‌ها زیر بار چنین قراردادهایی نمی‌روند مدام آن را به تاخیر می‌اندازد تا اجرای نمایش شروع شود و دیگر کاری از دست کسی برنیاید.»
 

بازیگر نمایش‌های «تهرن»، «اتللو» و «بیتوس بیچاره» در پایان اظهار تاسف کرد: «در این شرایط هیچ کس اعتراضی نمی‌کند چون همه در شرایط مالی بدی قرار دارند، اما فکر کردم یک بار هم که شده به خاطر صنف‌مان اعتراض کنم و روی صحنه نروم. البته این به معنای کم شدن عشق من به تئاتر نیست که همچنان عاشق حرفه‌ام هستم اما این شیوه برخورد با هنرمندان را درست نمی‌دانم.»





نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :

آلبوم حبیب مجوز نمی‌گیرد



مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزار نشدن کنسرت شهرداد روحانی در کرمان گفت: «مجوزی برای اجرای کنسرت شهرداد روحانی در استان کرمانشاه صادر نشده بود و تنها مقدمات اولیه اعطاء مجوزهای اولیه صورت گرفته بود و نامه ای از کرمان به تهران برای اعلام اسامی گروه و مسائل دیگر ارسال نشده بود.»

سیدمحمد میرزمانی همچنین درباره لغو کنسرت احسان خواجه امیری به دلیل تفکیک جنسیتی گفت: «من از مدیران کل استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد می‌خواهم که قبل از اینکه درخواست مجوز از تهران کنند بررسی‌های چگونگی اجرا را به همراه گروه و خواننده انجام دهند و پس از آن به دنبال گرفتن مجوز کنسرت باشند تا مشکلات حاشیه‌ای پس از لغو کنسرت نداشته باشیم.»

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره استعفا رئیس انجمن موسیقی کرمان نیز گفت: «ایشان در زمان لغو کنسرت شهرداد روحانی در کرمان مسئولیتی نداشته و امیدوارم هنرمندان و مسئولان در این مواقع آرامش خود را حفظ کنند و تصمیم شتابزده نگیرند.»

وی در ادامه سخنان خود درباره اعطاء مجوزآلبوم موسیقی به حبیب گفت: «قبل از اینکه من به دفتر موسیقی بیایم، حبیب درخواستی برای گرفتن مجوز آلبوم کرده بود که این درخواست در دفتر موسیقی مسکوت مانده است.»

میرزمانی تاکید کرد: «فکر نمی کنم مجوز آلبوم حبیب صادر شود چون زندگی کردن یک شخصی در ایران باعث نمی‌شود آلبوم موسیقی او مجوز گیرد. انجام فعالیت‌های هنری با زندگی در کشور متفاوت است و یکی از نکاتی که در گرفتن مجوز آلبوم مهم است فعالیت گذشته یک شخص است و با توجه به فعالیت‌های قبلی حبیب احتمال گرفتن مجوز را بعید می‌دانم.»






نوع مطلب : موسیقی، 
برچسب ها :

حرف‌های افسانه پاکرو درباره آخرین فیلم ایرج قادری و سریال «تکیه بر باد»


افسانه پاکرو در مجموعه تلویزیونی «تکیه بر باد»به کارگردانی محمود معظمی ایفای نقش کرده که قرار است در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه تهران برود.

افسانه پاکرو درباره ویژگی‌های مجموعه تلویزیونی «تکیه برباد»به خبر آنلاین گفت:«بازی در این مجموعه برای من تجربه بسیار خوبی در بازیگری بود و با بزرگانی مثل فرامرز قریبیان، مهدی فخیم‌زاده و... همبازی بودم، علاوه بر اینکه نقش عاطفه که در این مجموعه آن را ایفا کردم یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایی است که در دوران بازیگری‌ام تجربه کرده‌ام.»

 

فرامرز قریبیان و افسانه پاکرو در نمایی از مجموعه «تکیه بر باد»


او ادامه داد: «مدتی قبل فیلم سینمایی «شبکه» به کارگردانی زنده یاد ایرج قادری اکران شد که من در این فیلم ایفای نقش کردم. این فیلم در زمان بیماری ایرج قادری ساخته شد و این کارگردان با شرایط جسمی بسیار سخت کار کرد. اما در زمان اکران و بعد از فوت ایشان آنطور که شایسته بود برای این فیلم تبلیغاتی انجام نشد و بسیاری حتی اطلاع نداشتند که این فیلم اکران شده است.»


پاکرو ادامه داد: «اگر تبلیغات خوبی در مورد فیلم انجام می‌شد قطعا فروش بهتری داشت و یقین دارم که نسخه نمایش خانگی این فیلم بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت و هنوز دلیل نادیده گرفتن این فیلم در اکران برای من مشخص نیست.»
 

افسانه پاکرو به تازگی بازی درفیلم «من کجا خوابم برد» به کارگردانی جواد کاسه ساز را به پایان رسانده است و در این فیلم در کنار مهدی هاشمی در 6 نقش حضور داشته است. بازیگر مجموعه تلویزیونی «در مسیر زاینده رود» درباره فعالیت‌های اخیر‌اش گفت: «امیدوارم تا پایان سال بتوانم اولین فیلم بلندم را بسازم. فیلمنامه این کار را خودم نوشته‌ام و شرایط و نوع نگارش فیلمنامه و حسی که به آن دارم باعث شده تا به این فکر کنم که علاوه بر کارگردانی نقش دختر این کار را هم خودم بازی کنم.»


 «تکیه بر باد» به کارگردانی محمود معظمی سومین تجربه حضور افسانه پاکرو در سریال‌های ماه مبارک رمضان است. او پیش از این در سریال‌های «رسم عاشقی» و «در مسیر زاینده رود» به ایفای نقش پرداخته بود.

 

این مجموعه  که زمستان سال گذشته تصویر برداری آن به پایان رسید، از گزینه های اصلی شبکه پنج برای پخش در ایام ماه رمضان است. این سریال با بازی مهدی فخیم‌زاده، فرامرز قریبیان، اشکان خطیبی، افسامه پاکرو و...  داستان دختری به نام عاطفه را روایت می‌کند که با قبول شدن در دانشگاه از شیراز به تهران آمده است و این مسئله سر آغاز اتفاقات گوناگونی برای او می‌شود.






نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

بازیگر برنده اسکار در ۹۵ سالگی درگذشت + عکس



ارنست بورگناین بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون که برای فیلم «مارتی» برنده اسکار شد، از دنیا رفت.

به گزارش خبرآنلاین، بورگناین که مسن‌ترین بازیگر زنده برنده اسکار بود، یکشنبه بر اثر از کار افتادن کلیه در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای در لس آنجلس درگذشت. او 95 ساله بود.
 

ارنست بورگناین در شش دهه فعالیت بازیگری در بیش از 200 فیلم سینمایی، مجموعه تلویزیونی و فیلم تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد و بیش از همه برای بازی در نقش‌ شخصیت‌های خشن و شرور مانند نظامی تنومندی که در فیلم «از اینجا تا ابدیت» فرانک سیناترا را کتک می‌زند و یکی از آدم‌بدهای مزاحم اسپنسر تریسی در فیلم «روز بد در بلک راک»، شهرت داشت.

او سال 1955 برای بازی در فیلم «مارتی» ساخته دلبرت مان به نقش یک قصاب سی و چند ساله اهل بروکلین که گرفتار غم فراق شده، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برد و برای این فیلم برنده جوایز گلدن گلوب و بفتا هم شد. بورگناین برای «مارتی» پنج هزار دلار گرفت و یک‌بار گفت: «بدون پول هم حاضر بودم در آن فیلم بازی کنم.»


ارنست بورگناین برای فیلم «مارتی» برنده اسکار شد

ارنست بورگناین با نام اصلی ارمز افرون بورگنینو 24 ژوئن 1917 در هامدن در ایالت کانتیکت به دنیا آمد. او در دوران جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی خدمت کرد و پس از جنگ وارد حرفه بازیگری شد.
 

بورگناین سال 1949 با حضور در نقش یک نگهبان کشیک در نمایش «هاروی» در برادوی پا به حرفه نمایش گذاشت و دو سال بعد با بازی در فیلم The Whistle at Eaton Falls  وارد دنیای سینما شد. او پس از نقش‌آفرینی در دو فیلم «از اینجا تا ابدیت» به کارگردانی فرد زینه‌مان و «روز بد در بلک راک» ساخته جان استرجس در فیلم «مارتی» بازی کرد.
 

از دیگر فیلم‌های سینمایی مهم بورگناین می‌توان به «جوبال» «جانی گیتار»، «دوازده مرد خبیث»، «گروه خشن»، «وایکینگ‌ها»، «ایستگاه قطبی زبرا»، «باراباس»، «پرواز ققنوس»، «فرار از نیویورک» و «ماجرای پوزیدون» اشاره کرد.
 

او سال 1973 در مصاحبه با نیویورک تایمز درباره روش‌های بازیگری خود گفت: «کاری به استانسیلاوسکی ندارم، من تاریخ زندگی آدم‌هایی را که نقش‌شان را بازی می‌کنم، دنبال نمی‌کنم. با دلم کار می‌کنم و فکرم و طبعا احساسات نتیجه کار است.»


بورگناین در فیلم «از اینجا تا ابدیت» در نقش منفی ظاهر شد
 

بورگناین در همان گفت‌وگو ادامه داد: «اگر هیچ از چیزهایی که در ذهن دارم جواب ندهد، به پولی که در می‌آورم فکر می‌کنم.»
 

او همچنین برای بازی در نقش یک افسر نیروی دریایی در سریال تلویزیونی «نیروی دریایی مک‌هیل» شهرت داشت که از 1962 تا 1966 پخش می‌شد. بورگناین سال 1963 برای بازی در این سریال نامزد دریافت جایزه امی شد.
 

او در 1980 برای اپیزود «در جبهه غرب خیری نیست» در سریال «Hallmark Hall of Fame» و سال 2009 برای ایفای یک نقش مهمان در اپیزود آخر سریال «ای.‌آر» نیز نامزد دریافت جایزه امی شد و سال 1999 هم برای صداپیشگی در مجموعه «همه سگ‌ها به بهشت می‌روند: مجموعه‌های تلویزیونی» بخت دریافت جایزه امی روزانه را داشت.


بورگناین در کنار ویلیام هولدن، وارن اوتس و بن جانسن در صحنه‌ای از فیلم «گروه خشن»
 

انجمن بازیگران آمریکا SAG سال 2011 با اعطاء جایزه یک عمر دستاورد از بورگناین تقدیر کرد و کن هوارد رئیس انجمن بازیگران درباره او گفت: «ارنست بورگناین چه در نقش ضدقهرمانان خشن، مردان عادی دلسوز، رهبران پیچیده یا قهرمانان درمانده، یک انرژی بی‌حد و مرز از خود به نشان می‌گذارد.»
 

بورگناین سال 1966 در یک مصاحبه گفت: «اسکار از من یک ستاره ساخت که به خاطر آن سپاسگزارم، اما احساس می‌کنم اگر اسکار نبرده بودم، این همه در زندگی شخصی‌ام گند نمی‌زدم.»
 

او پنج بار ازدواج کرد، از جمله در 1964 با ایتل مرمن خواننده که این ازدواج تنها یک ماه دوام داشت. بورگناین از سال 1973 با تووا ترائسنائس پنجمین همسر خود زندگی می‌کرد. او سه فرزند، یک فرزندخوانده و شش نوه دارد.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

محمدرضا گلزار و رضا صادقی روی پرده سینماها / تازه‌های اکران مشخص شد + جدول



شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود، برنامه جدید اکران تابستان 91 را اعلام کرد.

الهام نداف: اکران دوم تابستان 91 با روی پرده رفتن چهار فیلم آغاز می‌شود. فیلم‌هایی که بخش قابل توجهی از اکران آن‌ها با ماه مبارک رمضان تداخل پیدا می‌کند.

 

شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه چهار فیلم را به عنوان جایگزین‌ فیلم‌های فعلی روی پرده معرفی کرد. «همه چی آرومه» به کارگردانی مططفی منصوریان قرار است از 21 تیرماه یعنی چهارشنبه روی پرده سینماها برود. این فیلم در گروه سینمایی قدس جایگزین فیلم پرحاشیه «پس کوچه‌های شمرون» می‌شود. فیلمی که نتوانست فروش قابل توجهی در گیشه سینماها داشته باشد و بالاخره بعد از 28 روز اکران در 15 سینما باید از روی پرده پایین بیاید. این فیلم تا روز یکشنبه 18 تیر توانست 130 میلیون و 200 هزار تومان در تهران فروش کند و در یک روز باقی مانده امید چندانی برای تغییرات قابل توجه در این آمار ندارد.

 

اما فیلم « راه بهشت» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده نیز قرار است از روز چهارشنبه جایگزین «آزمایشگاه» حمید امجد شود. اولین تجربه سینمایی امجد بعد از 33 روز نمایش در 20 سینما توانست در تهران 257 میلیون و 400 هزار تومان فروش کند.

 

«تو، من» محمد بانکی نیز با وجود بازیگرانی چون محمدرضا گلزار و الناز شاکردوست می تواند به عنوان یکی از امیدهای اکران دوم تابستان باشد. این فیلم به جای «شور شیرین» در گروه آزادی روی پرده می‌رود.

 

اما چهارمین فیلم که هنوز زمان اکران آن مشخص نیست، «بی خداحافظی» احمد امینی است. این فیلم با توجه به داستانی که دارد ممکن است در گیشه مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد. امینی باید منتظر پایین آمدن کف فروش فیلم «خوابم می‌آد» باشد تا بتواند «بی خداحافظی» را در گروه آفریقا روی پرده ببرد.

 

 تازه‌های اکران 

نام فیلم
کارگردان
بازیگران
تاریخ اکران
گروه سینمایی
فیلم قبلی اکران
همه چی آرومه
مصطفی منصوریان
سحر قریشی، علی صادقی، جواد عزتی، مجید صالحی
21 تیر
قدس
کوچه پس کوچه‌های شمرون
راه بهشت
مهدی صباغ‌زاده
امین زندگانی، رضا رویگری، نسرین مقانلو، الهام حمیدی
21 تیر
استقلال
آزمایشگاه
تو،من
محمد بانکی
محمدرضا گلزار و الناز شاکردوست
5 مرداد
آزادی
شور شیرین
بی‌ خداحافظی
احمد امینی
محمدرضا فروتن، رضا صادقی، افشین هاشمی، پگاه آهنگرانی
معلوم نیست
آفریقا
خوابم می‌آد

 





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :
برگزیدگان بازبینی سومین دوره جشنواره بازیگری از ایده تا بداهه / راه یافتن 22 نفر در بخش هنرجویی و 8 نفر در بخش حرفه ای


 پس از 4 روز بازبینی آثار : 30 هنرمند به سومین جشنواره ی تخصصی بازیگری « از ایده تا بداهه » راه یافتند



  مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری گیلان از راهیابی 30 هنرمند به سومین جشنواره ی تخصصی بازیگری « از ایده تا بداهه » خبر داد .  محمد پور جعفری مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری گیلان گفت: بازبینی آثار سومین جشنواره ی تخصصی بازیگری « از ایده تا بداهه » از 11  الی 14 تیر ماه سال جاری به مدت 4 روز انجام گرفت  که پس از بازبینی ، 30 هنرمند  به این جشنواره  راه یافتند .  وی افزود : 120 نفر  از هنرمندان  آثار خود را در باز بینی ارائه دادند  که از این تعداد ، 22 نفر  در بخش  هنرجویی و 8 نفر  در بخش حرفه ای جهت حضور در جشنواره انتخاب شدند.   پور جعفری  خاطر نشان کرد : بازبینی  آثارتوسط فرهاد پاک سرشت، مهدی یوسفی زاده  و محمد پور جعفری صورت گرفت .

مسئول  واحد هنرهای  نمایشی  حوزه هنری  گیلان ادامه داد : مهرانه به نهاد ، آرش بدر طالعی ، سودابه جعفرزاده ، علی بدر طالعی ، محمد شکوری ، نیما رهایی ، سحر گیاهی  و فاطمه علی پرست در بخش حرفه ای انتخاب شدند . 

محمد پورجعفری   اشاره کرد : محمد رضا علی پور ، نسا افرنگه ، آسیه طالبی، الناز صادقی ، عارفه  صادقی ، حسین حقیقی، سپینود حساس دلبر ، سیامک حسین پور ، دانیال درخشان فر ، علی علی پور، افسانه روحی  صفت ، افروز حسینی، کاظم فاضلی ،  سیده سعیده  فاضلی ، زهرا  وجدانی ، بابک آمالی، مرضیه نقیبی ، آرمین طیب نعیمی ، فردین افشار فر، لیدا قطع زن ، آرمین حکمی و وحید تنهایی نیز  از  برگزیدگان بخش هنرجویی  می باشند

 شایان ذکر است : مراسم افتتاحیه سومین جشنواره تخصصی بازیگری « از ایده تا بداهه » یکشنبه  25  تیر ماه سال جاری ساعت 18 در سالن آمفی  تاتر کانون پرورش  فکری  کودکان  و نوجوانان گیلان برگزار می شود . 




نوع مطلب : نمایش و تئاتر، 
برچسب ها :

فیلمی که قرار است در شبکه نمایش خانگی رکورد بزند



تهیه‌کننده فیلم «خیابان یک طرفه» معتقد است این فیلم رکورد فروش فیلم‌های شبکه نمایش خانگی را می‌‌شکند.

الهام نداف: نشست خبری فیلم «خیابان یک طرفه» دوشنبه 12 تیرماه با حضور اسماعیل فلاح‌پور کارگردان، امیرپورکیان تهیه‌کننده و محمود سلطانی مدیرعامل پارس ویدئو و جمعی از خبرنگاران در موسسه پارس ویدئو برگزار شد.
 
در ابتدای نشست پورکیان از همکاری با فلاح‌پور ابراز رضایت کرد و گفت: «با ساخت فیلم «خیابان یک طرفه» با کارگردانان مختلف صحبت کردم، اما با دیدن فیلم سینمایی «تیک» از نوع ساختار و کارگردانی فیلم لذت بردم و با آقای فلاح‌پور که روزی شاگرد ایشان بودم صحبت کردم. از کارکردن با این کارگردان راضی و خشنودم.»

تهیه‌کننده «خیابان یک‌طرفه» ادامه داد: «در تلاش هستیم مجوز اکران فیلم در سینماها را دریافت کنیم، دوستان در شورای سه نفره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقدند که فیلم مقداری تلخ است و پیشنهاد دادند تا اصلاحاتی صورت گیرد تا تلخی فیلم کمرنگ‌‌تر شده و بتوانیم مجوز اکران آن را دریافت کنیم.»
 
پورکیان با ادعای اینکه «خیابان یک‌طرفه» پرفروش‌ترین فیلم شبکه نمایش خانگی می‌شود، تاکید کرد: «من فیلمی ساخته‌ام که اگر پرفروش‌ترین فیلم شبکه خانگی نشود تهیه‌کنندگی را رها می‌کنم. مطمئنم این فیلم پر فروش‌ترین فیلمی می‌شود که تا به حال در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است. با توجه به تمهیداتی که برای تبلیغات این فیلم در نظر گرفته‌ام در نظر دارم رکورد فیلم‌های ویدئویی را بزنم و یک میلیون نسخه از این فیلم عرضه کنیم.»
 
 اسماعیل فلاح‌پور (کارگردان)، امیر پورکیان (تهیه‌کننده) و محمود سلطانی (مدیرعامل موسسه پارس ویدئو)

تهیه‌کننده «خیابان یک طرفه» گفت: «این فیلم به نحوری است که اگر شما تنها خانه باشید و بخواهید آن را ببینید یک اس ام اس در حین دیدن آن نمی‌توانید رد و بدل کنید. گیرایی «خیابان یک طرفه» بسیار زیاد است و اگر کسی از ابتدا آن را با دقت ببیند نمی‌تواند از دیدن این فیلم غافل شود.»
 
وی همچنین افزود: «این فیلم درجه کیفی «ب» که بالاترین درجه کیفی است، گرفته است. فیلمی که نور و صحنه و چهره‌پردازی و همه عوامل آن از کادر حرفه‌ای انتخاب شده‌ناد چطور نمی‌تواند مجوز نسخه سینمایی بگیرد؟ اگر طبق صحبت دوستان این فیلم نیاز به اصلاحاتی داشته باشد در مقابل خواسته‌شان سر تعظیم فرو می‌اورم و فیلم را فقط در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌کنم.»
 
این تهیه‌کننده با اشاره به اکران فیلم در خارج از کشور توضیح داد: «تلاش می‌کنیم فیلم را برای اکران خارج از کشور آماده کنیم و مجوز نمایش آن در خارج از کشور را از وزارت ارشاد دریافت کنیم. با دریافت مجوز اکران تلاش می‌کنیم فیلم را در لس آنجلس به نمایش بگذاریم.»
 
وی همچنین اظهار کرد: «تیتراژ پایانی فیلم «خیابان یک طرفه» را کاوه یغمایی خوانده است. فیلم موسیقی متن ندارد و احتمالا موسیقی متن هم به آن اضافه می‌شود. همچنین در خصوص حضور کورش یغمایی به عنوان خواننده و آهنگساز در این فیلم با او صحبت شد اما فرصت مذاکره بیشتر نداشتیم و به همین دلیل این قضیه منتفی شد.»
 
در ادامه نشست اسماعیل فلاح‌پور کارگردان درباره چگونگی ساخت فیلم توضیح داد: «40 روز تصویربرداری به طول انجامید و همه همکاران در این فیلم تلاش کردند، شهرام خلج که گریم کار را برعهده داشت فوق‌العاده بود، در حال حاضر که کار به اتمام رسیده است از ساخت کار راضی هستم و کیفیت مناسبی دارد. فیلم تلخ است اما من هنوز به اصلاحات رضایت نداده‌ام.»
 
وی ادامه داد: «ما این فیلم را برای تبدیل کردن به نسخه سینمایی ساختیم، اما با توجه به شرایط موجود در سینمای ایران و تلخ بودن فیلم حدس می‌زنم که مجوز برای تبدیل این فیلم به نسخه سینمایی داده نشود.»
 
وی گفت: ما نمی‌توانیم فرمولی برای فروش فیلم‌ها پیدا کنیم و به همین دلیل نمی‌شود حکم داد که فلان فیلم خوب می‌فروشد یا بد. اکران یک فیلم در کشور پارامترهای خاص خودش را دارد و هر فیلم باید حرفی برای گفتن داشته باشد تا پر فروش شود.»
 
فلاح‌پور با انتقاد از موسیقی فیلم و تیتراژ پایانی آن عنوان کرد: «برخلاف نظر تهیه‌کننده من از موسیقی متنی که توسط کاوه یغمایی آماده شد راضی نبودم و فیلم موسیقی ندارد. کاوه یغمایی نتوانست در خصوص موسیقی این فیلم موفق باشد. او هیچ چیز از سینما نمی‌داند و تنها یک نوازنده خوب است.»  
 
محمود سلطانی مدیرعامل پارس ویدئو در ادامه نشست درباره توزیع فیلم و تمهیداتی که برای کپی غیرمجاز آن اندیشیده شده است گفت: «برای فیلم قفل‌های محافظ در نظر می‌گیریم تا دی‌وی‌دی قابل کپی شدن و توزیع غیرمجاز آن نباشد. تلاش می‌کنیم در سطح وسیعی فیلم را توزیع کنیم. 26 تیرماه اکران خصوصی برای فیلم در نظر گرفتیم که تا قبل از اکران فیلم تبلیغات شهری، تلویزیونی و رسانه‌ای آن آغاز خواهد شد.»
 
سلطانی در پایان گفت: «درباره کپی نشدن فیلم‌ها باید در ابتدا خود مردم همکاری لازم را انجام دهند و امیدوارم این اتفاق در جامعه به مرور زمان فرهنگسازی شود.»
 
پژمان بازغی، جعفر دهقان، سیاوش خیرابی، مهرداد مقیمی، علی عبادت‌‌طلب و چکامه چمن‌ماه بازیگران اصلی فیلم «خیابان یک طرفه» هستند.
 
تصویربرداری «خیابان یک طرفه» با دوربین سونی دیجیتال f3 انجام شده است. «خیابان یک طرفه» فیلمی اجتماعی است و زندگی مراد را روایت می‌کند که پس از هفت سال آزادی از زندان متوجه می‌شود شرکایش برایش پاپوش درست کرده‌اند، تا اینکه... 
 
عوامل این پروژه عبارتند از مجری طرح و مدیر تولید: فریبا خلیلی، نویسنده قصه اولیه: علیرضا احدی، بازنویسی نهایی: طلا معتضدی، صدابردار: هادی معنوی، مدیر تصویربرداری: بابک بذرافشان، طراح گریم: شهرام خلج، طراح صحنه و لباس: قاسم ترکاشوند، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: بهنام بختیاری، منشی صحنه: سمیرا زال بیگی، مدیر تدارکات: روح الله رهبری، عکاس: مژده لباسچی، اسپشیال: حمید رسولیان.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

جدیدترین کار «بهرام بیضایی» رکورد زد



اثر پژوهشی «هزار افسان کجاست؟» بهرام بیضایی که در نبود او در ایران رونمایی شد در فاصله کمتر از 2 ماه به چاپ دوم رسید.

کتاب «هزار افسان کجاست؟» توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به چاپ رسیده است و با اینکه جدیدترین اثر بیضایی اواخر اردیبهشت‌ماه به چاپ رسید و کمتر از دو ماه از چاپ اول آن می‌گذرد، ولی این کتاب به چاپ دوم رسیده است. درخشنده یوسفی مدیر روابط عمومی این انتشارات، چاپ دوم کتاب را در شمارگان 2 هزار نسخه و بدون تغییر نسبت به چاپ نخست آن دانست. وی گفت: این کتاب با وجود آن‌که به نمایشگاه کتاب امسال نرسید، با استقبال خوبی مواجه شد و هفته گذشته چاپ دوم آن روانه بازار کتاب شد. این کتاب، پژوهشی تازه در قصه‌های هزار و یکشب و حاصل جست‌و‌جو و کشف در منشا تاریخی و بنیادین این اثر است.

 

مدیر روابط عمومی انتشارات روشنگران توضیح داده که بیضایی در این اثر سعی داشته با زبانی نزدیک به پارسی سره بنویسد و مقدمه جامعی نیز با نام «پیش‌خوانی» بر این کتاب نوشته است.

 

بهرام بیضایی که مدتی است جلای وطن کرده است یک پیام ویدئویی برای رونمایی کتابش ارسال کرده بود که مورد استقبال حاضران در مراسم رونمایی از چاپ نخست کتاب قرار گرفت. این کتاب پژوهش‌هایی درباره «هزار و یک شب» را دربرمی گیرد. بهرام بیضایی در پیام ویدئویی خود در این مراسم گفته بود: خوشحالم که این کتاب به چاپ رسید و امیدوارم که خوانده شود. اگر قرار بود در این کتاب به نتایج دقیق‌تری می‌رسیدیم، باید فصل جدیدتری در کتاب باز می‌کردم و این موجب می‌شد که کتاب بزرگتری فراهم شود و من نمی‌دانم در شرایط کنونی به چاپ چنین کتابی خواهم رسید یا نه.»

 

در بخشی از مقدمه بیضایی بر این کتاب آمده است:‌ «در این پژوهش که -بخواهم یا نخواهم- ریشه در ریشه‌یابی درخت کهن دارد، کوشش شده -با همه پیوستگی به آن- به خود بسنده و از آن بی‌نیاز باشد؛ و با اینهمه هر چند هر دو گویای یک نگره‌اند، این، برای کسانی که آن را خوانده‌اند، بسیار گفته‌ها دارد که در آن نیست؛ و برای آنها که آن را نخوانده‌اند، به سودتر خواهد بود اگر آن نیز خوانده شود که این یک را پایه است...» وی در بخش دیگری از این مقدمه با تاکید بر این‌که پایانی برای این پژوهش وجود ندارد، این‌گونه نوشته است: «پیداست که این دریافته‌ی من است و می‌تواند واپسین گفته نباشد. بسیارند که بر این چیزها بیفزایند یا در آن گمان‌ها برند و کاش یاری بختَ‌م که پر بیراه نرفته باشم. قول نمی‌دهم که این پژوهش به پایان رسیده باشد؛ ای بسا که من رد دیگری بیابم یا شما بر اسناد دیگری دست یابید؛ و یا شاید روزی هزار افسان خود سر از خاک برآورد و سخن بگوید..»

 

«آیا هزار افسان خیالات است؟»، «چشم‌ها را باید شست»، «شهرزاد و دین آزاد از کجا می‌آیند؟»، «گذر در زمان»، «سخن رهایی‌بخش»، «درخت سخنگو» و «سرانجام اسطوره»، از فصل‌های این کتابند.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند






نوع مطلب : كتاب، 
برچسب ها :

انتقاد تند مدیرعامل انجمن سینمای جوان از فیلم «یک خانواده محترم» / از ملت شریف ایران عذر می‌خواهم



هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در حاشیه نشست خبری چهل و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان، در پاسخ به سئوالی درباره نمایش فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن، گفت: «من از ملت شریف ایران عذر می‌خواهم که این فیلم نمایندگیشان را بر عهده داشت. درست است که جشنواره کن برای سینمای ایران فرش قرمز پهن نمی‌کند، اما مطمئن باشید که اگر فیلمی مانند «یک خانواده محترم» بسازید که به کیان انقلاب و نظام اسلامی توهین کند، آن‌ها به دلیل مخالفت با جمهوری اسلامی ایران و تخریب آن زیباترین فرش قرمزها را برای چنین فیلم‌هایی پهن خواهند کرد.»
 
میرزاخانی در ادامه اظهار داشت: «زمانی که این فیلم در جشنواره کن به نمایش درآمد من از شدت خجالت هر دقیقه بیشتر در صندلی فرو می‌رفتم و به عنوان یک ایرانی پیش از آنکه چراغ‌ها روشن شود از سالن خارج شدم و تا جایی که می‌دانم دیگر دوستانی که در سالن و در حال تماشای فیلم بودند، از سالن خارج شدند؛ زیرا فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» امام خمینی(ره) و شهدای این کشور را به سخره گرفت و به آن‌ها توهین کرده است.»
 
میرزاخانی در پاسخ به این پرسش که چرا مدیران حاضر در جشنواره همان زمان موضع‌گیری نکردند، گفت: «من همانجا و پس از مشاهده این فیلم با تنها خبرنگار ایرانی که در جشنواره حضور داشت، مصاحبه‌ تندی انجام دادم، اما سپس تصمیم گرفتیم این مصاحبه را منتشر نکنیم، چرا که ممکن بود نقد این اثر باعث شود که به این فیلم جایزه دهند.»
 
وی در ادامه افزود: «فیلم «یک خانواده محترم» باعث شد تا کشورمان ایران را هو کنند و تمام افراد حاضر در سالن، این فیلم را مسخره می‌کردند و من متاسفم که چنین فیلم به نمایش در آمد.»
 
 میرزاخانی گفت: «متاسفم که تهیه‌کننده این فیلم از متولیان حوزه آموزش و استعدادیابی کشور ما بوده است و متاسفم که عملکرد برخی از سکانداران فرهنگی کشورمان چنین نتیجه‌ای دارند. امیدوارم صاحبان فیلم آن را برای اصحاب رسانه و خانواده شهدا به نمایش بگذارند تا همه متوجه شوند که با چه اثری روبرو هستیم.»
 
وی در انتها خاطرنشان کرد: «معتقدم که اگر فردی ذره‌ای عرق ملی و اندکی معرفت داشته باشد، چنین فیلمی نخواهد ساخت و با دیدن آن تاسف خواهد خورد.»





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

چرا «کوکب خانم» از کتاب‌ درسی دبستان حذف شد؟


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به شیوه آموزش مصرف شیر در درس «کوکب خانم» که به گفته او قدیمی است، تاکید کرد: «اگر این درس را از کتاب درسی مقطع ابتدایی حذف نمی‌کردیم، وزیر بهداشت به ما اعتراض می‌کرد.»
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و هیئت علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی صبح دوشنبه 12 تیر با معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و حدود 100 تن از مؤلفان کتاب‌های درسی در محل این فرهنگستان دیدار کردند.
موضوع این جلسه، تعامل فرهنگستان زبان و ادب فارسی با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای بهبود وضعیت نگارش و یکسان‌سازی رسم‌الخط و کاربرد درست زبان معیار در کتاب‌های درسی بود.
حجت‌الاسلام و المسلمین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که پس از غلامعلی حداد عادل پشت تریبون رفت، ضمن تاکید بر سخنان او در عین حال به موانع پیش پای اصلاح اشتباهات فارسی کتاب‌های درسی و مخالفت‌هایی که با این روند صورت می‌گیرد، پرداخت.
وی با ذکر مثال‌هایی گفت: «بعد از مدتی که از حذف درس «کوکب خانم» از کتاب درسی مقطع ابتدایی می‌گذرد، هنوز برخی دلیل این کار را از ما جویا می‌شوند، ولی اگر این کار را نمی‌کردیم، همین خانم وحید دستجردی وزیر محترم بهداشت به ما معترض می‌شد که آیا زمان آموزش نحوه استفاده صحیح از شیر نیامده که ما هنوز باید در این درس بخوانیم شیر را باید ابتدا گرم کرد، بعد آن را در جای خنک گذاشت، بعد یک توری روی آن بگذاریم و بعد آن را بخوریم؟!»
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «این مسائل که نشان از تغییر الگوهای زمانه است، در مورد دروسی مانند دهقان فداکار و عموحسین گاو شیردهی داشت، هم اعمال شده است. البته برخی آموزش و پرورش را به سنت‌گرایی متهم می‌کنند. ما باید از یک طرف به عواطف گذشته توجه داشته باشیم و از طرف دیگر خودمان را به روز کنیم.»
محمدیان سپس با بیان اینکه ما مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی را برای خود الزامی می‌دانیم، ابراز امیدواری کرد این مصوبات در زمان پیشنهاد شده از سوی رئیس این فرهنگستان (2 سال) عملی شوند.
وی گفت: «واقعیت این است که آموزش زبان فارسی دچار مشکل شده و موظفیم نسبت به آن چاره‌جویی کنیم و در این میان فرهنگستان رسالت سنگینی بر عهده دارد.»

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از صرف بودجه‌های زیاد برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در شرایطی که به گفته وی در خارج از کشور دانش آموزان ایرانی زیادی هستند که مایل‌اند زبان فارسی یاد بگیرند، اما این امکان در اختیارشان نیست، انتقاد کرد.
محمدیان همچنین با اشاره به راه‌اندازی شبکه ملی مدارس ایران از اینکه زیرساخت این شبکه مجازی، منطبق با الزامات آموزش زبان فارسی نیست، گلایه کرد و ادامه داد: »مشکلات در حوزه زبان فارسی زیاد است؛ چقدر از پیامک‌های ما به زبان فارسی است؟ ماشین‌های جستجوگر ما چه میزان با زبان فارسی منطبق‌اند و قادرند به کلمات آن جستجو کنند؟ی
وی ضمن تقدیر از تصویب حدود 40 هزار واژه معادل برای کلمات خارجی از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تاکید کرد: «هجوم واژه‌های بیگانه بسیار گسترده‌تر از اینها است و باید فکر جدی در این زمینه صورت گیرد. فردوسی 30 سال رنج برد تا عجم را با استفاده از زبان فارسی زنده کرد، به نظرم فرهنگستان هم چنین جهدی نیاز دارد.»





نوع مطلب : كتاب، 
برچسب ها :

خالق «لاست» با یک سریال معمایی برمی‌گردد


دمین لیندلوف که پس از «لاست» نوشتن هیچ سریال دیگری را نپذیرفته بود با سریال «بقایا» بازمی‌گردد.

به گزارش خبرآنلاین، لیندلوف یکی از طراحان و نویسندگان سریال موفق و محبوب «لاست» در حال اقتباس از رمان «بقایا» نوشته تام پروتا برای شبکه اچ‌بی‌او است.
 
لیندلوف که قراردادی سه ساله با کمپانی برادران وارنر بسته است به همراه پروتا متن سریال را برای شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او که از زیرمجموعه‌های کمپانی برادران وارنر است می‌نویسد.
 
فعلا دو نویسنده در مراحل اولیه اقتباس هستند و در صورتیکه شبکه با طرح آنها موافقت کند، لیندلوف سرپرست نویسندگان سریال می‌شود. پروتا جدا از رمان‌نویسی، فیلمنامه‌نویس هم هست و برای فیلمنامه «فرزندان کوچک» با همکاری تاد فیلد نامزد جایزه اسکار شده است.
 
«بقایا» ماه مه سال جاری میلادی منتشر شد و داستان یک اتفاق عجیب و افرادی است که ناگهان متوجه می‌شوند بیش از 100 نفر از همسایه‌هایشان در شهرکی حومه‌ای ناگهان ناپدید شده‌اند. سریال قرار است ماجرای این افراد و تلاش آنها برای بازسازی زندگیشان پس از ناپدید شدن
مرموز دوستانشان باشد.
 

طرح جلد رمان «بقایا»
 
لیندلوف از زمان پایان گرفتن سریال «لاست» پس از شش فصل فقط با ادوارد کیتسیس و آدام هورتویتز (که هر دو از نویسندگان «لاست» بودند) در طراحی سریال فانتزی «روزی روزگاری» همکاری کرده که فصل دوم آن در دست تولید است.
 
این نویسنده این روزها با داشتن فیلم «پرومته» ساخته ریدلی اسکات روی پرده سوژه داغی در سینماست. علاوه بر این او فیلمنامه جدیدترین قسمت «سفر ستاره‌ای» را هم نوشته و برای کمپانی دیسنی در حال نوشتن «1952» است.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

راست گفتار: کمدی احمقانه نساختم / فراستی: «چک» به دام کمدی‌های مستهجن می‌افتد



کاظم راست‌گفتار کارگردان «چک» تلاش کرد در برنامه «هفت» و در برابر مسعود فراستی از ساخته خود دفاع کند، اما فراستی مثل همیشه زیر بار نرفت.

الهام نداف: بخش نقد و بررسی فیلم‌های سینمای ایران در سری جدید برنامه «هفت» این بار با حضور دو منتقد انجام شد.

 

مسعود فراستی(منتقد ثابت) با همراهی مهرزاد دانش، (منتقد مهمان)، فیلم «چک» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

«چک»که مدت‌هاست از پرده سینماها پایین آمده، فیلمی کمدی با بازی فرهاد آئیش و شاهرخ استخری است. این فیلم در جشنواره سی‌ام فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران حضور داشت.

 

فراستی با اشاره به نمایش این فیلم در جشنواره فجر، گفت: « فیلم «چک» را یک بار در فضای روشنفکری جشنواره فجر و در برج میلاد دیدم و خیلی اذیتم نکرد. اما وقتی یک بار دیگر در سالن سینما این فیلم را دیدم، متوجه شدم فیلمنامه این فیلم بین لحن کمدی و جدی و بین فیلم تیپیک و شخصیت پردازانه در نوسان است.»

 

وی ادامه داد: «در صحنه اول و در همان ابتدا «چک» این ادعا را دارد که فیلمی اجتماعی است، اما یکدفعه این مساله گم می‌شود و ما با فیلمی کمدی رو به رو می‌شویم.»

 

راست‌گفتار در پاسخ به انتقاد فراستی، عنوان کرد: «وقتی داشتم فیلم را می‌ساختم این ادعا را نداشتم که این فیلم یک فیلم سینمایی است. اتفاقا می‌خواستم اسم خودم را نظریه پرداز بگذارم، نه کارگردان و نویسنده، اما همه گفتند این اداهای من درآوردی یعنی چه؟ و همان نویسنده و کارگردان بهتر است.»

او با بیان این مطلب که مشکلات باید با یک زبانی مطرح شود و چه بهتر که این مشکلات با زبان فیلم عنوان شود، گفت:«سعی کردم از بیان طنز برای بیان مشکلات استفاده کنم که تماشاگر خسته نشود و من هم بتوانم حرفم را بزنم.»

 

در ادامه مهرزاد دانش نیز، چند نمونه از نوسان فیلم میان لحن کمدی و جدی را بیان کرد. راست‌گفتار در خصوص این نقد گفت: «وظیفه من فیلم ساختن است و وظیفه شما نقد فیلم. این‌طور نمی‌شود که شما بگویید از این صحنه خوشم آمده یا از صحنه و سکانس دیگری خوشم نیامده. من اعتقاد دارم کالایی که مردم در بیرون از سینما می‌توانند ببینند و به آن دسترسی داشته باشند، نباید در سینما به آن ها بدهیم. در حال حاضر هم میزان رضایتمندی منتقدان از یک فیلم نزدیکی آن به واقعیت است. هر چه فیلم بیشتر شبیه زندگی‌هایمان باشد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما به نظر من مخاطب باید در سالن تاریک سینما چیزی را ببیند که بیرون از سالن سینما آن را نمی‌بیند. من هیچ وقت سعی نکردم، فیلم احمقانه یا یک کمدی احمقانه بسازم و تا به حال هم نساختم.»

 

اما فراستی که همچنان بر سر حرف خود ایستاده بود، اشاره کرد: «فیلم قیافه این را می‌گیرد که قرار است آسیب‌شناسی کند، اما هر چه جلوتر می‌رویم، می‌بینم که می‌خواهد طنز و کمدی به وجود بیاورد، اما در واقع به دام کمدی‌های دم دستی و مستهجن می‌افتد و موقعیت‌های کمیک هم به سرانجام نمی‌رسند.»

 

راست‌گفتار در خصوص این نقد، پاسخ داد:« هرگز تلاش نکردم مخاطب را بخندانم. هر جا احساس کردم مخاطب با دیدن یک صحنه تنها می‌خندد، فیلم را قطع کردم و معتقدم موقعیت باید ذاتا خنده‌دار باشد. اصلا این بحث تیپ و شخصیت که در سینما از آن حرف می‌زنند همه را بیچاره کرده است و به نظرم این دسته بندی‌ها از مبنا غلط است.»





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :


( کل صفحات : 3 )    1   2   3   

صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای پلاك 7 محفوظ است