تبلیغات
*** Display Pagerank
*** پلاك 7 - مطالب دی 1391
پلاك 7
به مدیریت كوچیك هنرمندان: حسین حقیقی
حامی هنرمندان بازیگری - کارگردانی - نویسندگی - تدوین - عکاسی - تصویر برداری - گریم - گویندگی : زیر نظر اساتید مجرب تئاتر یعنی...  زندگی
درباره وبلاگ


( بازیگر، ترانه سرا )

مدیر وبلاگ : حسین حقیقی
نویسندگان
نظرسنجی
تئاتر یا سینما؟



فیلم های قابل اکران جشنواره فیلم فجر در رشت معرفی شدند






مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خبر داد: عناوین فیلم های سینمایی منتخب سی و یکمین جشنواره فیلم فجر که بطور همزمان در رشت اکران می شوند، اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، حمید نیکرو اظهار داشت: پس از اینکه هیات انتخاب بخش سینمای ایران، فیلم های سینمایی منتخب بخش های مختلف سی و یکمین جشنواره فیلم فجر را معرفی کردند، اسامی فیلمهای دو بخش سودای سیمرغ و فیلم اولی ها این دوره جشنواره که به طور همزمان در رشت اکران می شوند، مشخص شد.

وی افزود: علاوه بر فیلم­های این دو بخش، 11 فیلم مستند که از بین 285 اثر رسیده به این جشنواره به بخش مسابقه راه پیدا کرده اند نیز همزمان با ایام جشنواره در استان نمایش داده می شود.

نیکرو ادامه داد: همچنین در این ایام، نمایشگاه عکسی شامل پوسترها و تصاویری از پشت صحنه فیلم­های حاضر در جشنواره در سینما سپیدرود و مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا (ص) رشت برگزار می­شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه پیش فروش بلیط فیلم­های این جشنواره به زودی در سینما سپیدرود رشت آغاز می شود، مژده داد: بلیط فیلمهای سی و یکمین جشنواره فیلم فجر امسال به بهای سه هزار تومان پیش فروش می­شود.

وی با بیان اینکه جدول زمان­بندی اکران فیلم­ها به زودی اطلاع رسانی خواهد شد، اضافه کرد: در مراسم اختتامیه جشنواره در استان گیلان که پس از ایام جشنواره در رشت برگزار خواهد شد؛ بهترین فیلم، بهترین فیلم­نامه و بهترین کارگردان از نگاه تماشاگران در استان مورد تقدیر قرار می­گیرند.

نیکرو یادآور شد: فیلمهای سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، امسال برای اولین بار همزمان با تهران در ایام الله دهه فجر (12 لغایت 22 بهمن) در دو سالن سینما سپیدرود رشت اکران می شوند.

دبیر اکران فیلم های سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در گیلان، فیلم های سینمایی منتخب این جشنواره که بطور همزمان در رشت اکران می شوند را به شرح ذیل اعلام نمود:

بخش فیلم اولی ها:

اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند/ به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی - محمد حسین قاسمی

افسانه سرزمین گوهران/ به کارگردانی و تهیه کنندگی مجید شاکری

او خوب سنگ می زند/ به کارگردانی سیدهادی محقق و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری

برلین 7 -/به کارگردانی رامتین لوافی و تهیه کنندگی سیامک پور شریف

بزرگمرد کوچک/ به کارگردانی صادق صادق دقیقی و تهیه کنندگی پروانه مرزبان - حبیب الهیاری

تابستان طولانی/ به کارگردانی علی خزاعی فرو تهیه کنندگی سیاوش حقیقی

تجریش... ناتمام/ به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی مهدی داوری

خاکستر و برف/ به کارگردانی روح اله سهرابی و تهیه کنندگی فرهاد گلی

خسته نباشید/ به کارگردانی محسن قرایی و تهیه کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره - حوزه هنری

دهلیز/ به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی مجد

رنجرو/ به کارگردانی احسان عبدی پور و تهیه کنندگی ادریس عبدی پور

روز روشن/ به کارگردانی حسین شهابی و تهیه کنندگی غلامرضا گمرکی

سر به مهر/ به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی محمد رضا شفیعی

من از سپیده صبح بیزارم/ به کارگردانی علی کریم و تهیه کنندگی علی آشتیانی پور- علی کریم

یک، دو، سه... پنج/ به کارگردانی محمد معیری و تهیه کنندگی محمد معیری

بخش سودای سیمرغ:

آفتاب، مهتاب، زمین/ به کارگردانی و تهیه کنندگی علی قوی تن

استرداد/ به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی محسن آقاعلی اکبری - بنیاد سینمایی فارابی

برلین 7-/ به کارگردانی رامتین لوافی و تهیه کنندگی سیامک پور شریف

بشارت به یک شهروند هزاره سوم/ به کارگردانی محمد هادی کریمی و تهیه کنندگی علی لدنی

جیب بر خیابان جنوبی/ به کارگردانی سیاوش اسعدی و تهیه کنندگی علی سرتیپی - حسن داد خواه (دادگر)

چه خوبه که برگشتی/ به کارگردانی و تهیه کنندگی داریوش مهرجویی

حوض نقاشی/ به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره - حوزه هنری

خاک و مرجان/ به کارگردانی سید مسعود اطیابی و تهیه کنندگی سید امیر پروین حسینی

خسته نباشید/ به کارگردانی محسن قرایی و تهیه کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره - حوزه هنری

دربند/ به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه کنندگی امیر سماواتی

دلتنگی های عاشقانه/ به کارگردانی رضا اعظمیان و تهیه کنندگی محمد رضا شرف الدین

دهلیز/ به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی مجد

رسوایی/ به کارگردانی و تهیه کنندگی مسعود ده نمکی

روز روشن/ به کارگردانی حسین شهابی و تهیه کنندگی غلامرضا گمرکی

زیباتر از زندگی/ به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیه کنندگی سید سعید سید زاده

غریبه/ به کارگردانی حمید بهمنی و تهیه کنندگی محمد قهرمانی - محصول موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی

قاعده ی تصادف/ به کارگردانی و تهیه کنندگی بهنام بهزادی

کلاس هنرپیشگی/ به کارگردانی و تهیه کنندگی علیرضا داود نژاد

گناهکاران/ به کارگردانی و تهیه کنندگی فرامرز قریبیان

گهواره ای برای مادر/ به کارگردانی پناه برخدا رضایی و تهیه کنندگی پناه برخدا رضایی- محمد احمدی

هیچ کجا، هیچ کس/ به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیه کنندگی حسن کلامی

هیس دختر ها فریاد نمی زنند/ به کارگردانی و تهیه کنندگی پوران درخشنده






نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

اکران فیلم های جشنواره فجر در رشت، همزمان با تهران / 

راهیابی ۲۲ فیلم به بخش مسابقه سینمای ایران /

 حضور ۱۵ فیلم‌اولی در جشنواره فجر /

 

به گزارش پلاک 7، بر اساس رایزنی های صورت گرفته، فیلم های 31امین جشنواره فجر، همزمان با تهران، در سینما سپیدرود رشت اکران می شود.

 عناوین فیلم‌های سینمایی منتخب سودای سیمرغ و نگاه نو سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، هیئت انتخاب بخش سینمای ایران، فیلم‌های سینمایی منتخب دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو این دوره جشنواره را به این ترتیب معرفی کرد:

فیلم‌اولی‌ها:
۱- «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی ابوذر پورمحمدی- محمد حسین قاسمی

۲- «افسانه سرزمین گوهران» به کارگردانی مجید شاکری و تهیه‌کنندگی مجید شاکری

۳- «او خوب سنگ می‌زند» به کارگردانی سیدهادی محقق و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری

۴- «برلین- ۷» به کارگردانی رامتین لوافی و تهیه‌کنندگی سیامک‌پور شریف

۵- «بزرگمرد کوچک» به کارگردانی صادق صادق دقیقی و تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان - حبیب الهیاری

۶- «تابستان طولانی» به کارگردانی علی خزاعی فر و تهیه‌کنندگی سیاوش حقیقی

۷- «تجریش... ناتمام» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه‌کنندگی مهدی داوری

۸- «خاکستر و برف» به کارگردانی روح اله سهرابی و تهیه‌کنندگی فرهاد گلی

۹- «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری

۱۰- «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی مجد

۱۱- «رنجرو» به کارگردانی احسان عبدی‌پور و تهیه‌کنندگی ادریس عبدی‌پور

۱۲- «روز روشن» به کارگردانی حسین شهابی و تهیه‌کنندگی غلامرضا گمرکی

۱۳- «سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی

۱۴- «من از سپیده صبح بیزارم» به کارگردانی علی کریم و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی پور - علی کریم

۱۵- «یک، دو، سه... پنج» به کارگردانی محمد معیری و تهیه‌کنندگی محمد معیری
 

سودای سیمرغ:
۱- «آفتاب، مهتاب، زمین» به کارگردانی علی قوی‌تن و تهیه‌کنندگی علی قوی‌تن

۲- «استرداد» علی غفاری به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن آقا علی اکبری- بنیاد سینمایی فارابی

۳- «برلین-۷» به کارگردانی رامتین لوافی و تهیه‌کنندگی سیامک‌پور شریف

۴- «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» به کارگردانی محمد هادی کریمی و تهیه‌کنندگی علی لدنی

۵- «جیب بر خیابان جنوبی» به کارگردانی سیاوش اسعدی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی- حسن دادخواه (دادگر)

۶- «چه خوبه که برگشتی» به کارگردانی داریوش مهرجویی و تهیه‌کنندگی داریوش مهرجویی

۷- «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره - حوزه هنری

۸- «خاک و مرجان» به کارگردانی سید مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی سید امیر پروین حسینی

۹- «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری

۱۰- «دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی امیر سمواتی

۱۱- «دلتنگی‌های عاشقانه» به کارگردانی رضا اعظمیان و تهیه‌کنندگی محمد رضا شرف الدین

۱۲- «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی مجد

۱۳- «رسوایی» به کارگردانی مسعود ده نمکی و تهیه‌کنندگی مسعود ده نمکی

۱۴- «روز روشن» به کارگردانی حسین شهابی و تهیه‌کنندگی غلامرضا گمرکی

۱۵- «زیبا‌تر از زندگی» به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیه‌کنندگی سید سعید سید‌زاده

۱۶- «غریبه» به کارگردانی حمید بهمنی و تهیه‌کنندگی محمد قهرمانی - محصول موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی

۱۷- «قاعده تصادف» به کارگردانی بهنام بهزادی و تهیه‌کنندگی بهنام بهزادی

۱۸- «کلاس هنرپیشگی» به کارگردانی علیرضا داود‌نژاد و تهیه‌کنندگی علیرضا داود‌نژاد

۱۹- «گناهکاران» به کارگردانی فرامرز قریبیان و تهیه‌کنندگی فرامرز قریبیان

۲۰- «گهواره‌ای برای مادر» به کارگردانی پناه برخدا رضایی و تهیه‌کنندگی پناه برخدا رضایی- محمد احمدی

۲۱- «هیچ کجا، هیچ کس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیه‌کنندگی حسن کلامی

۲۲- «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» به کارگردانی پوران درخشنده و تهیه‌کنندگی پوران درخشنده

در هر دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو دو فیلم رزرو از سوی هیئت انتخاب جشنواره پیش‌بینی شده که چنانچه هر کدام از فیلم‌های منتخب به دلائل مسائل فنی نسخه نهایی آن‌ها تحویل دبیرخانه نشود، جایگزین می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، «آسمان زرد کم عمق» بهرام توکلی، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح‌الله حجازی، «فرزند چهارم» وحید موساییان، «همه چیز برای فروش» امیر ثقفی و «آینه شمعدون» بهرام بهرامیان از جمله فیلم‌هایی هستند که انتظار می‌رفت در این دوره جشنواره حضور داشته باشند، اما در فهرست اعلام‌شده از سوی برگزارکنندگان جشنواره جایی ندارند.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

حرف‌های آل پاچینو درمورد یک نقش جنجالی



آل پاچینو در فیلم تلویزیونی «فیل اسپکتور» نقش تهیه‌کننده جنجالی آلبوم‌های موسیقی را بازی می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، بهار سال آینده فیلم تلویزیونی «فیل اسپکتور» به کارگردانی دیوید ممت روی آنتن می‌رود، اما بینندگان نباید انتظار دیدن تصویری کاملا واقعی از زندگی فیل اسپکتور، تهیه کننده افسانه‌ای که به جرم قتل در زندان به سر می‌برد و وکیل مدافعش لیندا کنی بیدن داشته باشند.
 
هیلن میرن در این فیلم نقش کنی بیدن را بازی می‌کند. او روز جمعه در جریان نشست زمستانه انجمن منتقدان تلویزیونی درمورد بازی در این فیلم گفت: «فیلم ترکیب غریبی از تخیل و واقعیت است.»

آل پاچینو که در فیلم نقش اصلی را بازی می‌کند هم چنین اعتقادی دارد و باید نتیجه گرفت هدف از ساختن این فیلم ارائه تصویری مستند از این شخصیت معروف نبوده، بلکه ماجرای زندگی او بهانه‌ای بوده برای روایتی داستانی و تخیلی از رابطه اسپکتور و بیدن در دوران اولین جلسه دادگاه اسپیکتور که به اتهام کشتن لانا کلارکسن بازیگر در سال 2003 برپا شد.
 
حتی پاچینو از دیدار با اسپکتور تهیه کننده آلبوم «دیوار صوتی» پرهیز کرد چراکه «فیل اسپکتور این فیلم آدم متفاوتی است.»
 
زمانی که پاچینو پذیرفت در این نقش بازی کند، اسپکتور واقعی جلسه اول دادگاهش برگزار شده بود (سال 2007) و طبق حکم هیئت منصفه محکوم به اعدام شده بود، اما در جلسه دوم دادگاه که سال 2009 برپا شد، او به 19 سال زندان محکوم شد و این روزها در زندان به سر می‌برد.
 
در عوض پاچینو به جای دیدار با اسپکتور ساعت‌ها وقت خود را صرف دیدن تصاویر آرشیوی از دادگاه اسپکتور کرد و تلاش کرد به درک درستی از شخصیت مخلوق دیوید ممت برسد. جالب اینجاست که پاچینو 20 سال پیش در جریان یک مهمانی کنار فیل اسپکتور ایستاده بود و عکسی هم از آن شب به یادگار مانده، اما پاچینو گفت «هیچ خاطره‌ای از این عکس» ندارد.
 
پاچینو که برای بازی در این نقش کلاه گیس به سر گذاشته گفت: «درمورد اسپکتور هیچ نمی‌دانستم جز اینکه تهیه‌کننده آلبوم‌های بسیار مهمی بوده و البته یک پرونده عجیب و غریب قتل هم در زندگی‌اش وجود دارد.»
 
پاچینو که در فیلم «گلن گری گلن راس» با ممت همکاری کرده بود، افزود: «با اینکه قصدم تقلید ذره ذره رفتار اسپکتور نبود، اما ساعت‌ها نشستم و حرف زدن او درمورد موضوعات مختلف را تماشا کردم.»
 
هلن میرن می‌گوید هرگز قصد نداشته شبیه بیدن شود، اما در دوران ساخت فیلم با بیدن واقعی که به عنوان مشاور با سازندگان همکاری داشت، رابطه‌ای دوستانه برقرار کرد. «خیلی معرکه است که کسی با تو همکاری کند که این تجربه را کاملا از نزدیک حس کرده باشد، اما ما در فیلم کپی تجربیات بیدن را تصویر نکرده‌ایم.»
 
میرن برای بازی در این نقش جایگزین بت میدلر شد که کمی مانده به شروع فیلمبرداری دچار سانحه شد. برای همین زمان کافی برای آماده شدن برای نقش را نداشت و بنابراین حضور بیدن کمک بسیاری به او می‌کرد. هرچند به دلیل در جریان بودن پرونده، بیدن نمی‌توانست تمامی اطلاعاتش را در اختیار عوامل بگذارد.
 
بیدن که در این نشست حضور داشت نیز گفت: «همیشه به خودم گفته‌ام که مدارک پلیس و نتایج بررسی صحنه جرم ثابت نمی‌کند فیل اسپکتور این قتل را انجام داده باشد. فیلم هم همین مسئله را بررسی می‌کند.»
 
میرن برای نزدیک شدن به نقش در جریان فیلمبرداری به تحقیقات جانبی نیز دست زد و از آنجا که همسرش (تیلور هکفورد کارگردان) سال‌ها پیش در زمان ساختن فیلم «Idolmaker» تولید 1980 با فیل اسپکتور همکاری کرده بود، تحقیقات برایش ساده‌تر بود. «نمی‌شود خیلی غلو کرد. فیل آدمی است پر از تناقض‌های عجیب. او در رویایی همیشگی زندگی می‌کرده است. نیمی انسان نیمی هیولا است.»
 
ممت در مقام نویسنده و کارگردان «فیل اسپکتور» هم به شدت شیفته همین تناقض‌ها شده است. او که اعتراف کرد در ابتدا علاقه چندانی به موضوع فیلم نداشته با دیدن مستند «خشم و شعف فیل اسپکتور» به ساختن فیلم علاقه‌مند می‌شود. «همینقدر برایم کافی بود. نمی‌خواستم همه چیز را درمورد فیل اسپکتور بدانم. هر چه را لازم بود می‌دانستم. به نظرم او یک دیوانه بود که دختری بیچاره را کشته بود. بعد از دیدن این فیلم نظرم عوض شد. به رای دادگاه شک کردم. شاید او گناهکار نباشد. همین شک و تردید را موضوع فیلم کردم.»
 
اسپکتور 73 ساله تهیه‌کننده آلبوم موسیقی گروه‌ها و چهره‌هایی چون بیتلز، شر و لئونارد کوهن است.
 
«فیل اسپکتور» 24 مارس 2013 از شبکه اچ‌بی‌او روی آنتن می‌رود.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

۹ رقیب اسکار فیلم خارجی‌زبان مشخص شدند



آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فهرست کوتاه بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار را اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «عشق» به کارگردانی میشل هانکه که ماه مه برنده جایزه نخل طلا شد (نماینده اتریش) و «تسخیرناپذیر» ساخته اریک تولدانو و اولیویه ناکاش از فرانسه دو فیلمی هستند که بیشترین بخت را برای دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان دارند.
 

«نه» پابلو لارین (شیلی)، «آن طرف تپه‌ها» کریستیان مونگیو (رومانی)، «خواهر» اورسولا می‌یه (سوئیس)، «کن-تیکی» اسپن ساندبرگ و یواخیم رونینگ (نروژ)، «یک رابطه شاهانه» نیکلای آرسل (دانمارک)، «عمیق» بالتازار کورماکور (ایسلند) و «جادوگر جنگ» کیم نگوین (کانادا) دیگر فیلم‌هایی هستند که بخت راه یافتن به فهرست پنج نامزد نهایی اسکار فیلم خارجی‌زبان را دارند.
 

از 9 فیلم انتخاب‌شده، شش فیلم را اعضای رای‌دهنده بر مبنای امتیاز 10 انتخاب کردند. سه فیلم باقی‌مانده را یک کمیته اجرایی با در نظر گرفتن تمام جوانب و با این هدف که هیچ رقیب قدرتمندی از قلم نیفتد، انتخاب کرد.  
 

کمیته‌های ویژه در نیویورک و لس آنجلس از 4 تا 6 ژانویه 2013 هر روز سه فیلم می‌بیند و بعد درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد.
 

امسال در مجموع 71 فیلم نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی کردند که یک رکورد بود.   
 

پارسال «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان را برد و در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی هم نامزد بود. با این حال، ایران اواخر سپتامبر اعلام کرد در اعتراض به تولید یک فیلم ویدیویی ضداسلامی در آمریکا، فیلم منتخب خود «یه حبه قند»‌ ساخته رضا میرکریمی را وارد رقابت نمی‌کند.
 

«عشق» تاکنون از سوی بیش از 10 گروه از منتقدان سینما به عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان سال 2012 انتخاب شده و نامزد جایزه گلدن گلوب هم هست.

اسامی نامزدهای هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار 10 ژانویه (21 دی‌ماه) اعلام و مراسم اعطاء جوایز 24 فوریه (دوشنبه هفتم اسفند به وقت ایران) در هالیوود اند هایلند سنتر در لس آنجلس برگزار می‌شود.





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :

پلاک 7: در برنامه هفت چه گذشت؟!!

نظر شما در مورد مجری و منتقد برنامه چیست؟!!



تاسف گبرلو برای کاهانی / فراستی: دولت فیلمسازان ما را فاسد کرده است

سینما - بخشی از برنامه «هفت» جمعه اول دی ماه به بررسی وضعیت اکران فیلم‌های پاییز در سال 1391 اختصاص داشت.

به گزارش خبرآنلاین، در این بخش برنامه مسعود فراستی منتقد ثابت و امیر قادری منتقد مهمان  به بررسی وصعیت اکران سینمای ایران در فصل پاییز پرداختند.


در ابتدای این برنامه محمود گبرلو مجری با اشاره فیملسازانی که در پاییز، فیلم روی پرده داشتند و به برنامه «هفت» آمدند، عنوان کرد: «خیلی از فیلمسازان به برنامه آمدند و از نزدیک پای صحبت منتقدان نشستند. من برای برنامه «هفت» و همینطور آقای کاهانی متاسفم که در این برنامه حضور پیدا نکردند تا فیلمشان مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.»


وی ادامه داد: «آقای کاهانی همانطور که فیلم می‌سازند باید بعد از آن هم پای نقد منتفدان بنشینند و این قدرت را داشته باشند تا از فیلم خود دفاع کنند.»


در ادامه این بحث امیر قادری منتقد با اشاره به حضور تماشاگران و تاثیر آن بر سینمای ایران گفت: «تا زمانی که سینما نخواهد از طریق مخاطبانش ارتزاق کند، چشم انداز خوبی نداریم. خیلی از فیلم‌هایی که نگران اکران آن‌ها در سینما هستیم اگر با تماشاگر باهوش روبرو شوند، پاسخ خود را می‌گیرند.»


وی در ادامه افزود: «ما در سینما با دو گروه مواجهیم. یک گروه مدعی ارزش‌ها و گروه دیگر روشنفکران. این دو گروه با پول نفت و پول مردم فیلم می‌سازند و هر کدام هم کار خودشان را می‌کنند. اگر از آن‌ها بپرسیم چرا برای مردم فیلم نمی‌سازید می‌گویند مردم سینمایی را دوست دارند که در آن ساز و آواز باشد. به همین خاطر گروهی که مدعی ارزش‌ها هستند درباره ارزش‌ها فیلم می‌سازند و گروه روشنفکر هم می‌گویند باید هنر را ترویج داد.»


مسعود فراستی منتقد ثابت برنامه «هفت» که با نظر قادری موافق بود، در ادامه اظهار داشت: «هر دو گروه نفتی رفتار می‌کنند و برای این افراد فروش و اکران مساله مهمی نیست. پول فیلم‌هایی که می‌سازند از جیب دولت می‌رود و تا وقتی که فیلمساز دغدغه فروش و اکران نداشته باشد، فیلمش فیلم نمی‌شود.»


قادری نیز در تایید حرف‌های فراستی گفت که برای فیلمسازان گیشه و طرح آن مانند فحش است و اگر پول نفت نباشد نمی‌توانند فیلم بسازند.


وی ادامه داد: «دولت که بلد نیست فیلم بسازد و اصلا وظیفه‌اش فیلم ساختن نیست. وظیفه دولت بسترسازی برای فیملسازان است. تمام نهادهای وابسته به دولت باید بر اجرای قوانین سینما نظارت داشته باشند. ما باید قبول کنیم سینمای ایران وارد تجارت آزاد شود و مخاطب بتواند آزادانه فیلم مورد نظر خود را در گیشه انتخاب کند.»


فراستی نیز با اشاره به اینکه دولت باید نقش متفاوتی را از آنچه در حال اجرای آن است، در سینما به عهده بگیرد، گفت: «ما سی سال است می‌گوییم سینما نباید دولتی باشد. دولت مثل همه جای دنیا می‌تواند ممیزی‌های خودش را داشته باشد، اما باید کنار برود تا حائل میان سینماگر و مخاطب برداشته شود. در هشت سال اخیر به خصوص چهار سال ریاست آقای شمقدری در مدیریت سینمایی کشور، قرار بوده است به جای حمایت در مرحله تولید، در اکران از فیلمسازان حمایت شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه وضعیت بد‌تر از آنچه بوده، شده است.»


وی با تاکید بر اینکه مردم قرار است در صف بایستند و پول بلیت بدهند پس فیلمساز باید خودش را با مخاطب محک بزند، افزود: «فیملسازان ما از روبرو شدن با مردم مشکلی ندارند اما نمی‌توانند با مردم و مخاطب آزمون و خطا کنند تابوهای پیش روی‌شان امکان روبرو شدن با مردم را به آن‌ها نمی‌دهد.»

 

محسن یزدی مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس هم که مهمان تلفنی برنامه بود، با اشاره به این که بحث اکران و ریزش مخاطب بحث مهمی است، گفت که دولت در بحث سیاستگذاری ورود ندارد و با این وصعیت هرکس دیگر هم جای مدیران فعلی بنشیند، باز اوضاع به همین شکل خواهد بود.

او از سال 1391 به عنوان سالی نام برد که سینما در زمینه رکود مخاطب رکورد شکسته و افزود: « شکافی بین ذهنیت مردم و فیلمسازان به وجود آمده است.»

به گفته یزدی، ریزش مخاطب در سینمای ایران از اوایل سال 1376 آغاز شده و این مصادف باز زمانی بود که دست سینماگران را بازگذاشتند و دوره طلایی آقایانی بود که می‌خواستند ممیزی نباشد. 


امیر قادری در ادامه این بحث به بیانیه‌ها و اقدامات حوزه هنری اشاره کرد و گفت: «در آخرین بیانیه حوزه هنری رسما برای مردم تصمیمی گیری شد. من کاری به درستی و نادرستی این بیانیه ندارم، اما متوجه نمی‌شوم که چرا ما باید برای مردم تصمیم گیزی کنیم. نتیجه این رفتار می‌شود این که مردم از هر فیلمی که حوزه هنری با اکران آن مخالف است استقبال می‌کنند و به خاطر همین میان فیلمسازان مسابقه تابو شکنی به پا شده است.»


وی همچنین عنوان کرد: «ما اصلا بخش خصوصی در سینمای ایران نداریم. شما یک تهیه کننده سینما را برای من مثال بزنید که به خاطر هزینه‌های فیلمش به زندان رفته باشد. البته یک نفر را در دهه 60 داشتیم.  در حال حاضر تهیه کننده هم دغدغه فروش فیلم را ندارد.»


گبرلو در پاسخ به او گفت که اخیرا یکی از تهیه کنندگان سینمای ایران به زندان رفته که نمی‌توانیم اسمش را در برنامه بیاوریم.


اما فراستی سیستم غلط و بیمار فرهنگی و سینمایی کشور را مقصر اصلی این ماجرا دانست و ابراز کرد: «مشکل اینجاست که دولت فیلمسازان ما را فاسد می‌کند. دولت به فیلمسازی که فیلم اولش نفروخته است دوباره پول می‌دهد تا فیلم دومش را بسازد و همه این رفتارهای غلط ناشی از سیستم غلط در جامعه ماست.»


وی گفت: «سیستم غلط به نهادهای مختلف اجازه قانون شکنی می‌دهد. از کجا معلوم فردا یک نهاد کوچک‌تر از حوزه هنری پیدا نشود که خیلی سختگیرانه‌تر از حوزه برای بستن سینما و تاکید بر ارزش‌های خود بایستد؟ فیلم اگر فیلم باشد ارزش دارد. اول باید ببینیم آیا با فیلم طرف هستیم یا خیر و بعد بحث ارزش‌ها مطرح شود.»

 

محسن یزدی در ادامه به تاثیر گذاری سینما بر جامعه اشاره کرد و گفت که به همین دلیل دولت باید نظارت داشته باشد، اما در حال حاضر سیستم نظارت در یک دور باطل افتاده است.

او افزود: «حوزه هنری در حال حاضر سیستم نظارت را از طریق اکران اعمال می‌کند که نتایج آن چند وقت دیگر مشخص می‌شود و به نفع سینماست.»

 

یزدی تاکید کرد که نمی‌شد چیزی را به یک کارگردان حقنه کرد و باید یک سیستم وجود داشته باشد. او به نظر منفی فراستی در مورد فیلم «یک خانواده محترم» در این سیستم تولید شده، اشاره کرد و گفت که مثلا در یکی از همین فیلم‌هایی که الان روی پرده سینماست، یک زن متدین را بد به تصویر کشیده‌اند و انگار او  یک هیولاست.»

 
مسعود فراستی هم گفت: «به نظر من فیلم «یک خانواده محترم» ماقبل فیلم و خائنانه است. مشکل این فیلم نیست. مشکل سیستم است. من پیشنهاد دادم این فیلم اکران محدود و نقد و بررسی شود تا مردم خودشان درباره آن تصمیم بگیرند.»


وی در پایان خاطرنشان کرد: «ما سینمای خنثی نمی‌خواهیم. چون سینمای خنثی ضد مردم، ضد سیاست و ضد اجتماع است. ما سینمایی می‌خواهیم که اوضاع جامعه را نشان دهد و گرم باشد. ضد ملی نباشد و اخلاق در آن رعایت شود.»





نوع مطلب : فیلم و سینما، 
برچسب ها :




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای پلاك 7 محفوظ است